مرجع مقالات، آموزش و خبرهای خلاقانه و نوآورانه،آموزش ترفندهای کاربردی
موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید  [بخش اول]

موارد مهمی که باید در مورد درمان سرطان سینه بدانید [بخش اول]

یکی از بیماریایی که در سالای گذشته در بین زنان رواج یافته، سرطان سینه س. آمار نشون میده که از هشت زن آمریکایی، یه نفر در طول زندگی خود با یه جور از این مریضی درگیره. همین امر نشون میده که تعداد آدمایی که به این مریضی گرفتار می شن مهمه.

در این نوشته که در دو بخش میشه، به بررسی ۱۲ موردی که پزشکان تلاش دارن در مورد اون به بیماران گرفتار به این نوع از سرطان اطلاع رسانی کنن، بررسی شده.
۶ مورد از اونو به شکل بخش اول و در این نوشته بررسی می کنیم و ۶ مورد بعدی رو در بخش دوم مرور کرده و به جزئیات اون می پردازیم.

هیچوقت به صحبتای افراد پرحرف و توصیهاشون در مطب دکتر، گوش نکنین

بسیار رواج داره که در اتاق انتظار و قبل از ورود به داخل اتاق دکتر، با آدمایی که اونا هم منتظر داخل شدن به همون اتاق هستن صحبتایی می کنیم و اینجور مکالماتی در بعضی مواقع درمان و اندیشهامون در مورد درمان رو با تغییراتی روبرو می کنه.
دکتر دایانا لیک، سرطان شناس و متخصص سرطان سینه مرکز سرطان «مِموریال اسلوان کِترینگ» در شهر نیویورک در این مورد میگه: “من دائم به بیمارانم پیشنهاد می کنم که به صحبتایی که میان بقیه مبتلایان به این مریضی در اتاق انتظار می شه گوش نکنن، چون که ممکنه مریضی اونا در مرحله بدتری باشه و درمانای ترس آور دیگری رو تجربه کرده باشن که هیچ ارتباطی به نوع درمان شما نداره.” ایشون ادامه میده: “افراد با هم تفاوتای فردی زیادی دارن و بیماران گرفتار به این نوع مریضی بیشتر داروهایی مختلفی رو با در نظر گرفتن نوع و سطح جلو رفتن مریضی شون مصرف می کنن، پس بهتره که بدون تاثیرپذیری از این مکالمها، رو راست از تجربیات شخصی خود در مورد این مریضی با دکتر متخصص خود صحبت کنن. با این کار به روند درمان هم کمک کردن.”

می تونین از نظر دکتر دیگری هم استفاده کنین

خیلی از بیماران تصور می کنن که اگه نظر دکتر دیگری رو هم به عنوان نظر دوم بشنون، این کار باعث کدورت و ناراحتی دکتر معالج شون می شه.
دکتر لیک در این باره میگه: “این رو دوش خود بیماره که کدوم مورد رو انتخاب کنه.
چیزی که وظیفه ما هستش، دادن اطلاعات کافی در مورد مریضی به بیماره.”

اجباری نداره که موهای سرتون رو تراش بدین

شیمی درمانی در بعضی از موارد دلیل می شه که موهای شما بریزه اما همیشه هم اینطوری نیس.
بسته به نوع دارو و میزانی که در درمان به کارگرفته می شه، ممکنه دلیل کاهش وزن شه و ریزش مو شه.
اما در افراد جورواجور تفاوتایی داره چون که در بعضی باعث ریزش مو از کف سر، در گروهی ابروها، مژها و یا بقیه مناطق بدن اتفاق میفته. پس لزومی نداره که در مواردی که احتیاجی نباشه، موهای سر تراشیده شه.

بعضی بر دعا کردن در طول دوره درمان تاکیید می کنن

بعضی از بیماران می گن که دعا کردن می تونه در روند درمان اونا موثر واقع شه.
دکتر لیک در این مورد میگه: “نمیشه بر این باور اونا ایرادی گرفت و نقش دعا کردن رو منکر شد اما باید این رو به یاد داشت که در کنار دعا کردن حتما باید درمان دارویی هم انجام شه.
این که اعتقادات مذهبی شما چقدر باشه، قابل احترامه اما حتما باید داروهایی که واسه درمان به شما تجویز می شه رو هم استفاده کنین.”

نوشته دیگر :
محبوب ترین غذاهای خیابانی در شهرهای مختلف جهان چه هستند؟

واسه حضور در جلسات مشاوره و درمان، تنها نباشین

دکتر لیک میگه: “درسته که این مریضی بسیار شخصی و وابسته به خود اون فرده اما خیلی با اهمیته که در طول جلسات درمان، مهم ترین فرد زندگی تون در کنارتون باشه. من پیشنهاد می کنم خصوصا در جلسه اول مشاوره و درمان و در طول بقیه جلسات فردی که بیشترین علاقه رو به اون دارین در کنارتون باشه و شما رو همراهی کنه.
نه فقط داشتن شونهایی که بشه بر اونا تکیه داد و یا دستانی که بشه در زمان شنیدن خبرهای نه عالی در مورد درمان گرفت، باعث دلگرمی بیماره بلکه حضور اینجور فردی باعث می شه که اونم در جریان اثرات جانبی اتفاقاتی که ممکنه در طول دوره درمان تجربه کنین، قرار می گیره.”

تصور نکنین که تنها راه درمان شما شیمی درمانیه

سال هاست که شیمی درمانی به عنوان یکی از استاندارترین راه های درمان سرطان سینه رواج داره و از طرقی چون مصرف دهانی دارو یا ورید (از راه رگا) به بدن مریض راه پیدا میکنه. این داروها خیلی سریع با سلولای سرطانی به مقابله می پردازن اما بدیش اینه بقیه سلولای دیگه بدن رو هم مورد تهاجم قرار میدن و مشکلاتی چون حالت تهوع رو در بیماران دلیل می شن.
در بعضی موارد هم درمانای هورمونی و یا درمانای هدف که واسه نابود کردن تنها سلولای سرطانی و نه بقیه سلول هاست، هم استفاده کرده می شه.
دکتر لیک در این باره میگه: “امروزه در موارد بسیار نادری، این بیماران شیمی درمانی می شن چون که راه های جدید دیگری اومده که اندازه وجود سموم در اونا به خاطر درمان، کمتره. واسه همینه که حالا در روند درمان ما تنها نابود کردن تومور رو در نظر نمی گیریم بلکه به مریض با نگاه کلی تری نگاه می کنیم.
مثلا در مورد مریضایی که گرفتار انگار از سرطان سینه هستن که با هورمونای خون شون ربط داره، درمانای هورمونی رو پیشنهاد می کنیم.” پس میشه گفت که بر خلاف تصور عموم، شیمی درمانی تنها راه درمان سرطان سینه به حساب نمیاد.

۶ مورد دیگه رو در بخش دوم همین مقاله بر خواهیم شمرد.