مرجع مقالات، آموزش و خبرهای خلاقانه و نوآورانه،آموزش ترفندهای کاربردی
«پدر بمب ها»؛ سلاح مرگبار روسی که ۴ برابر از «مادر بمب ها» قوی تر است

«پدر بمب ها»؛ سلاح مرگبار روسی که ۴ برابر از «مادر بمب ها» قوی تر است

ماجرای مقایسه های نظامی آمریکا و روسیه همه نداره و این بار هم بحث جدیدی میان دو کشور پیش اومده. اگه در چند روز گذشته اخبار رو دنبال کرده باشین، حتما نام «مادر بمبا» به گوشتون خورده. این اسلحه مرگبار و عجیب و غریب دو روز پیش به وسیله ارتش آمریکا علیه مواضع داعش در شمال شرقی افغانستان استفاده شد.

این بمب دیوونه وار بیشتر از ۹۸۰۰ کیلوگرم وزن داره و بلندی اونم به ۹ متر می رسه. قدرت انفجاری مادر بمبا (با نام رسمی GBU-43/B Massive Ordnance Air Blast) برابر با ۱۱ تُن «تی ان تی» است که همین امر اونو به قوی ترین بمب در ارتش آمریکا تبدیل می کنه.

بسیاری فکر می کنن که سلاحی با اینجور قابلیتای مرگبار، در جهان مثل نداره. با این حال باید بگیم که این جور نیس و مانند همیشه روسیه حریف دیرینه آمریکا در این مورد هم عقب نشینی نکرده. روسا بمب وحشتناکی در اختیار دارن که «پدر بمبا» لقب گرفته و ناتو از اون به عنوان «Blackjack» یاد می کنه.
هر کدوم از این سلاحا قدرت انفجاری برابر با ۴۴ تُن «تی ان تی» دارن؛ ۴ برابر مادر بمبا.

البته در نظر داشته باشین که اهداف تعیین شده واسه طراحی بمبا با همدیگه فرق داره و همین مسئله باعث شده که این تفاوتا در ساختار سلاحای یاد شده هم نمایان گردند. بمب آمریکاییا تقریبا دو متر بالای هدف زیرزمینی منفجر می شه.
این کار جلوی هدر رفت انرژی و تشکیل دهانه ای بزرگ رو میگیره. عوضش انرژی به امواج انفجاری و شوکای قوی تبدیل می شه.

امواج خارج از زمین درخشش پیدا می کنن، دوباره با خودشون ترکیب می شن و قدرتی سرسام آور ایجاد می کنن. این موضوع دلیل می شه که تموم سازه های زیرزمینی نابود شده و به کلی از بین برن. تصویر متحرک زیر لحظه انفجار مادر بمبا رو به شما نشون میده.

چگونگی کارکرد پدر بمبا

برخلاف نسخه آمریکایی، بمب روسا به صورت گرمایشی عمل می کنه و هدف اصلی اش اون هستش که هدف رو بسوزونه. براساس گفته های مقامات روس، این بمب در سال ۲۰۰۷ آزمایشا رو با موفقیت گذرونده. تصویر متحرک بالا دید خوبی درباره اون به شما میده.

پدر بمبا با دارا بودن مقادری زیادی سوخت، آتشی وحشتناک رو با محاصره هسته ای از مواد شدیدا منفجره به وجود می آورد. وجود این مواد منفجره به معنی سوزوندن شدید نیس، عوضش این مواد به سرعت پیشرفت پیدا کرده و امواجی بسیار قوی رو به وجود میارن. اونا همون موادی هستن که هسته بمبای هسته ای رو محاصره کردن و باعث می شن که اسلحه از داخل منفجر شه.

نوشته دیگر :
با ثروتمندترین افراد دنیا در سال ۲۰۱۷ بیشتر آشنا شوید

پس از انفجار در پدر بمبا، مواد انفجاری به سرعت سوخت رو گسترش داده و به هر چی سریعتر سوختن اون کمک می کنن. این بمب هر چیزی رو در محدوده ۳۰۴ متری به نابودی میکشونه و تقریبا تموم اکسیژن منطقه رو مصرف می کنه.

مدت کوتاهی پس از آزمایش بمب در سال ۲۰۰۷ میلادی، معاون فرمانده نیروهای مسلح روسیه گفت که قدرت خرابی اصلی بمب از امواج مافوق صوت و گرمای زیادتر از اندازه اون ناشی می شه و هر موجود زنده ای تبخیر می شه.
هدف از ساخت اینجور اسلحه مرگباری، رسیدن به قدرت بمب هسته ای بدون داشتن اثرات دراز مدت رادیو اکتیو بوده.

اثرات تاریخی بمبای گداختی

در شب ۱۳ فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی، نیروهای متفقین منطقه درزدن آلمان رو با هزاران تن بمب هدف قرار دادن. خیلی از بمبا شدیدا انفجاری بودن تا مثل مادر بمبا، تموم سازه ها و زیرساختا رو به نابودی بکشونن.

تعداد زیاد ساختمانای نابود شده باعث گشت که طوفان آتیش شکل بگیره و گرمای به وجود اومده به وسیله اون تا کیلومترها اون طرف تر هر کسی و هر چیزی رو بسوزونه. فردی که در زمان اصابت بمبا در یکی از زیرزمینای شهر زندونی بوده، صحنه پس از انفجار رو اینطور توصیف می کنه:

ما هر روز در شهر راه می رفتیم و به زیرزمینا و پناهگاها مراجعه می کردیم. وقتی که وارد این جاها می شدیم، مثل افراد سوار یه تراموا که همه دچار مشکل قلبی هستن، جلوه می کردیم. طوفان آتیش پدیده جالبیه که ما اونو در طبیعت مشاهده نمی کنیم.
این مسئله به وسیله گردباد اتفاق می افته و هیچکی نمی تونه در اون نفس بکشه.

به طور مشابه، آمریکا با به کار گیری بمبای گداختی خیلی از شهرهای ژاپن رو هدف قرار داد. اونا با گازوئیل لزج پر شده بودن و هدفشون سوزوندن اهداف بود. این حملات طوفانای آتیش سهمگینی به وجود می آوردن و عده زیادی رو به کام مرگ می فرستادند.