مرجع مقالات، آموزش و خبرهای خلاقانه و نوآورانه،آموزش ترفندهای کاربردی
کارزار روبان سفید ؛ وقتی مردان در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ علیه زنان هستند

کارزار روبان سفید ؛ وقتی مردان در تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ علیه زنان هستند

هشتم مارس روز جهانی زنونه. شعار مراسم امسال «تعادل واسه زندگی بهتر» (#balanceforbetter) است و به سنت سالهای گذاشته خیلی از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق زنان از الان خاص برنامه‌هایی رو در همین زمینه به اجرا گذاشته‌ان.

از جملۀ این سازمان‌ها می‌توان به «کارزار روبان سفید» اشاره کرد.
قراره به کمک این کارزار، مردان هم به موج گستردۀ تغییرات اجتماعی واسه جلوگیری از وقوع خشونت علیه زنان ملحق شن.

کارزار روبان سفید چیه؟

کارزار روبان سفید (WRC) جنبشی جهانیه که به وسیله مردان و پسرانی راه اندازی شده که در تلاش واسه پایان دادن به خشونت‌ها علیه زنان و دختران هستن.

کارزار روبان سفید از مردان می‌خواهد که هروقت خشونتی رو علیه زنان دیدن، وارد عمل شن. با پلیس تماس بگیرن و از ادامۀ خشونت جلوگیری کنن.

این کارزار اولین بار در نوامبر ۱۹۹۱ میلادی به وسیله گروهی از مردانِ مدافع حقوق زنان و در عکس العمل به قتل عام دانشجویان دختر دانشکده پلی‌فوت وفن مونترال راه اندازی شد و به سرعت به دیگر کشورای جهان گسترش یافت. در چهارچوب این جنبش مردانی از سراسر جهان با دیدگاه های سیاسی، مذهبی و اجتماعی متفاوت گرد هم اومدن.

عامل کشتار دختران این دانشکده مارک لپین نام داشت. این شهروند کانادایی که در زندگی شخصی با شکست‌های زیادی روبرو شده بود و از مخالفان فعالیت زنان در کارای «غیرسنتی» حساب می‌شد، آخرسر پس از چند ماه برنامه‌ریزی و خرید یه تفنگ نیمه‌خودکار، بعد از ظهر ۶ دسامبر ۱۹۸۹ وارد دانشکده پلی‌فوت وفن شد، زنان و مردان رو در یکی از کلاس‌ها از همدیگه جدا کرد و در حالی که فریاد می‌زد «از فمینیست‌ها بدم میاد» تیراندازی به سمت زنان رو شروع کرد و در آخر هم خود رو کشت. در جریان این حمله ۱۴ زن کشته و ۱۰ زن و ۴ مرد هم زخمی شدن.

شوک به وجود اومده به وسیله این واقعه سراسر کانادا رو در بر گرفت و کارزار روبان سفید رو هم ساخت.

همراهی با زنان قربونی پس از وقوع خشونت، کمک به اونا واسه کم کردن از اثرات منفی خشونت، بازسازی یه محیط امن واسه زنان قربونی و به کار گیری وسایل دولتی واسه جلوگیری از وقوع دوباره خشونت علیه اونا از جمله اهداف این کارزاه.

این کارزار که الان در بیشتر از ۶۰ کشور جهان فعاله، در تلاش واسه بالا بردن آگاهی‌ها دربارۀ افزایش خشونت‌ها علیه زنان، گسترش روابط سالم بین زنان و مردان، آموزش مردان و گسترش برابری جنسیتیه.

نماد اعضای این کارزار روبان سفیدیه که مردان بر لباس خود می آویزن و اینطوری تعهد خود رو به مقابله با خشونت علیه زنان، به همه اعلام می‌کنن.

در بروشورهای منتشر شده به وسیله این جنبش اومده: «مردان طبیعتا خشن نیستن. اونا رفتارای خشن و سوء استفاده رو یاد می گیرن.

کارزار روبان سفید به دنبال اون هستش که در آخر در جامعه جهانی امکانی بوجود آید تا تموم زنان بتونن در امنیت خاطر و به دور از هر گونه خشونت و سوء استفاده زندگی کنن.

کارزار روبان سفید در بخش‌های مختلفی فعاله. از جمله:

نوشته دیگر :
چربی های شکم را در عرض ۱۴ روز آب کنید؛ معرفی یک نوشیدنی معجزه آسا

  • پیشگیری از بروز خشونت که این کار رو با آموزش پسران و مردان در مدارس و محل کار انجام میده.
  • همراهی با زنان قربونی پس از وقوع خشونت، کمک به اونا واسه کم کردن از اثرات منفی خشونت، بازسازی یه محیط امن واسه زنان قربونی و به کار گیری وسایل دولتی واسه جلوگیری از وقوع دوباره خشونت علیه اونا.
  • مشارکت دادن مردان در جفت و جور آوردن محیطی امن واسه زنان، تقویت روحیۀ مردان واسه ایستادن، اعتراض کردن و سکوت نکردن در مقابل خشونت‌هایی که علیه زنان رخ می‌دهد.
  • توسعۀ این دیدگاه که بیشتر مردان آدمایی خشن در مقابل زنان نیستن بلکه تنها معدود مردانی در سراسر جهان وجود دارن که مقابل زنان دست به خشونت می‌زنند و بیشتر مردان باور دارن که خشونت علیه زنان قبول کردنی نیس.
  • اعضای این جنبش به دنبال اون هستن که سازمان‌های و نهادهای دولتی جور واجور معتقد شن ساز و کارا رو به گونه‌ای تغییر بدن که فضا واسه خشونت علیه زنان جفت و جور نباشه و ارتباطات دوطرفه بر احترام و مشارکت همه‌جانبه مبتنی شه.
  • از نظر طرفداران این جنبش با اینکه زنائی پردل و جربزه در سراسر جهان هستن که همیشه واسه مقابله با خشونت مردان و سنتهای قدیمی خشونت برانگیز و ساختارهای قدرتی که موندگاری خشونتها رو ممکن می‌کنه، مقابله می‌کنن و با اینکه در خیلی از کشورها قوانین هم جهت با پشتیبانی از حقوق زنان تغییر کرده اما بازم روزانه میلیون‌ها زن در سراسر جهان مورد آزار و اذیت فیزیکی و جنسی قرار می‌گیرند و به وسیله شرکای زندگیشون به قتل می‌رسند.
  • در بروشورهای منتشر شده به وسیله این جنبش اومده: «مردان طبیعتا خشن نیستن. اونا رفتارای خشن و سوء استفاده رو یاد می گیرن. واسه اونا خشونت راهی واسه نشون دادن مردونگی‌شونه؛ یه رفتار از قصد واسه کسب قدرت و کنترل».
  • این جنبش از مردان می‌خواهد با هرنوع گفتار و رفتار همراه با نگاه جنسیتی (سکسیسم) برخورد کنن از جمله با جوک‌های همراه با نگاه جنسیتی. چون رفتار و حرفای همراه با نگاه جنسیتی این شائبه رو بوجود می‌آورد که زنان مقامی پایین‌تر از مردان دارن و همین موضوع خطر سوء به کار گیری اونا رو افزایش می‌دهد.
  • کارزار روبان سفید از مردان می‌خواهد که هروقت خشونتی رو علیه زنان دیدن، وارد عمل شن. با پلیس تماس بگیرن و از ادامۀ خشونت جلوگیری کنن. البته این کمپین تاکید می‌کنه که نباید در این راه، اعضا خودشون دست به خشونت بزنن یا خود رو به خطر بندازن. کمپین به مردان می‌گوید: «سکوت نکنین. وایسید، سخن بگید و به خشونت مردان علیه زنان پایان بدین.»
  • کمپین از مردان می‌خواهد که داوطلبانه با سازمان‌های مدافع حقوق زنان همکاری کنن؛ از جمله مراکزی که به زنان قربونی پناه میدن، به اونا مشاوره‌های روحی و قانونی میدن یا از اونا به شکل مالی پشتیبانی می‌کنن.
  • کمپین به مردان اخطار می‌دهد: «مراقب رفتار خود باشین و اگه خود شمام مرتکب خشونتی علیه زنان شده‌اید با مشاوران تماس گرفته و درصدد اصلاح رفتار خود برآیید. به الگویی واسه دیگه مردان و زنان و کودکان تبدیل شید.»