مرجع مقالات، آموزش و خبرهای خلاقانه و نوآورانه،آموزش ترفندهای کاربردی
سفر به بندر عباس: از «حمام گله داری» تا «معبد هندوها» [قسمت اول]

سفر به بندر عباس: از «حمام گله داری» تا «معبد هندوها» [قسمت اول]

بندر عباس، به عنوان بزرگ ترین بندر ایران، یکی از مقصدهای گردشگری دریایی و تاریخی جنوب کشور هستش که در تموم ایام سال به خصوص در فصل زمستون و آغار بهار، پذیرای هزاران گردشگر از سراسر ایرانه. به دلیل وضعیت آب و هوایی این منطقه، سفر به بندرعباس همیشه در نیمه دوم سال به خصوص در فروردین، طرفداران زیادی داره.

گزارش امروز گردشگری ما، شما رو با جاذبه های گردشگری و تاریخی بندر عباس آشنا می کنه. بندر عباس تنها شهر ایران حساب می شه که از هر چهار بخش حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی برخورداره. این مسئله تاثیر زیادی در موضوع گردشگری داره.

بندر عباس کجاس؟

اگه به دنبال یه مقصد گردشگری معتدل در ایام نوروز هستین، سفر به بندرعباس در اواخر اسفند و اوایل بهار پیشنهاد می شه.
مسافرتا به مناطق جنوبی کشور، در مقایسه با شهرهای شمالی کمتر است. بخاطر این، خیلی از مقصدهای گردشگری بکر و ناب این خطه، مورد غفلت واقع شده.

در سال ۱۶۲۲ میلادی، شاه عباس تونست با کمک انگلیسیا و یه سردار ایرونی به نام امام قلی خان، پرتغالیا رو شکست دهد. به افتخار این پیروزی، بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام پیدا کرد.

بیشتر ما درباره شهر بندر عباس و جاذبه های گردشگری بی مانندش مطالب زیادی رو شنیده و خوندیم، اما بیشتر فرصد بازدید از اونا رو نداشته ایم. شاید، تعطیلات نوروز باستانی زمان خوبی واسه کشف نقاط کمتر دیده شده ایران در مناطق جنوبی باشه.

شهرستان بندرعباس، در شمال تنگه هرمز، یکی از هدف دار ترین مناطق جهان قرار داره و مساحت اون حدود ۴۵ کیلومتر مربع برآورد می شه.
اگه از این شهرستان به سمت شمال حرکت کنین، به شهرستان حاجی آباد می رسین. در شرق اون، میناب و رودان واقع شده و در غرب هم، دو بندر معروف به اسمای خمیر و بندر لنگه قرار دارن.

بندر خمیر و بندر لنگه، نقطه شروع خوبی واسه سفر به جزیره مرجانی کیش هستن. در جنوب بندرعباس، خلیج همیشه فارس و جزیره قشم قرار دارن که مقصدهای گردشگری جذابی واسه دیدار با دلفینای بازیگوش هستن.

استان هرمزگان، یکی از کلیدی ترین استانای کشور از نظر اقتصادی و تجاری بوده که مرکز اون بندرعباس اسمشه؛ جایی که در کتابای تاریخ، از اون به عنوان بندر گمبرون یاد شده.
خیلی از موارد ترانزیت کالا از راه بنادر شهید رجایی و شهید باهنر بندرعباس صورت میگیره.

اگه علاقه دارین که چگونگی بارگیری و تخلیه کالای کشتیای بزرگ و بزرگ ایرونی و بین المللی رو از نزدیک تماشاگر باشین، سفر به بندر عباس می تونه این فرصت رو واسه شما جفت و جور کنه.

فاصله بندر عباس از پایتخت کمتر از ۱۴۰۰ کیلومتره و سفر هوایی به سمت اون حدود ۹۰ دقیقه زمان میبره. آب و هوای گرم و مرطوب این شهر، دلیل شده که بهترین فرصت سفر از نیمه آبان ماه تا اواسط فروردین باشه. شما می تونین به صورت لحظه ای آخرین اطلاعات جوی هرمزگان رو از اداره هواشناسی استان دریافت کنین.

چه خبر از خط گردشگری دریایی بندر عباس؟

بهمن ۹۴ بود که اولین خط گردشگری تفریحی دریایی بندرعباس گشایش گشت. ۱۰ ماه بعد یعنی در آبان ۹۵ هم، اولین خط دریایی بین بندر چاربهار، استان هرمزگان و مسقط عمان راه اندازی شد.
حالا، مسافرایی که روادید عمان رو داشته باشن، می تونن به چابهار رفته و از اونجا به کشور سلطان نشین عمان، سرزمین لاک پشتای در حال نابودی خلیج فارس سفر کنن.

این خط دریایی، به وسیله اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راه اندازی شده.
شما می تونین واسه اطلاعات تکمیلی درباره اون، به درگاه مربوطه مراجعه کنین. با راه اندازی اولین خط گردشگری دریایی بندر عباس، شما میتونین در روزای ۵ شنبه هر هفته، از ساعت ۱۹ تا ۲۲، از بندر مسافری شهید حقانی بندر عباس، به وسیله شناورهایی از ساحل گلشهر تا ساحل سوروی شهر بندر عباس، سفر دریایی داشته باشین.

این سفر در شب انجام می شه و جذابیتای خاص خود رو داره.
اجرای موسیقی زنده با حضور هنرمندان و برنامه های خوشحال کننده و باحال، از جمله خدمات جذابیه که در این سفر دریایی ارائه می شه.

مراسم خاص بندریا

مردمون خطه جنوب، بخشی از اقوام بزرگ خونواده ایران رو تشکیل میدن و به خاطر همین، آداب و رسوم خاص خود رو دارن. حنابندان، یکی از آداب و رسوم عادی در عروسی جنوبیا به خصوص در بندرعباسه. در شهر، نقاطی هست که می تونین نقشایی از حنا رو به سبک و راه و روش جنوبیا، روی دست و صورت خود ترسیم کنین.

مراکز خرید بندرعباس

بندرعباس، بر خلاف قشم، کیش و چابهار که یکی از مقصدهای اصلی پاساژ گردی گردشگران لوکس ایران هستن، بازارهای خیلی مدرنی نداره.

نگین مجتمعای تجاری اون یعنی مجتمع تجاری زیتون، به عنوان اولین مرکز تجاری مدرن شهر، هر روز پذیرای ده ها هزار گردشگر و اهالی بومیه. علاوه بر زیتون، مجتمعای تجاری شاخصی از جمله نیلی، ستاره جنوب، سیتی سنتر، ستاره شهر، سرو، رویال و کارگزاری در دسترس گردشگران قرار داره.

بازارهای سنتی جذابی هم در بندرعباس وجود دارن که بازدید از اونا رو به شما پیشنهاد می کنیم.
صنایع دستی، شکلای جور واجور خوراکیا و ادویه های محلی و آشنایی با سبک زندگی و پوشاک و خوراک اهالی بندر، در این بازارها انتظار شما رو میکشن.

اوزیا، لاریا، شهرداری و بازار روز از جمله مقصدهای گردشگری سنتی خرید شهر هستن. البته مرکز تجاری صدف، ملکه آسمانا و مروارید هم در دسترس علاقه مندان قرار دارن.

فرودگاه بندر عباس

اگه می خواید از راه هوایی به بندرعباس سفر کنین، باید بلیط سفر رو در اسرع وقت واسه خود و خونواده رزرو کنین. چون که بندرعباس، یکی از مقصدهای هوایی همیشه شلوغ کشوره و پیدا کردن صندلی خالی در خیلی از خطوط هوایی، کار آسونی به خصوص در روزای آخر سال و اوایل بهار نیس.

پیشنهاد همیشگی ما واسه خرید بلیط هواپیما و حتی رزرو محل اقامت در مقصدهای گردشگری ایران، به کار گیری درگاهایی مثل پین تا پین و زورقه. البته در این مورد، آرزو سفر هم می تونه خدمات خوبی رو به مشتاقان سفرهای هیجانی ارائه کنه.

فرودگاه بندر عباس، از جمله فرودگاه های مدرن و بین المللی کشوره که به واسطه قرار گرفتن در منطقه ای خاص، عضو «IATA» بوده و هر روز، پروازهای بسیار داخلی و بین المللی در اون صورت میگیره. پرواز از کشورای بخش خلیج فارس، پاکستان و هندوستان، پروازهای ورودی بین المللی این فرودگاه رو به خود اختصاص میدن.

بررسیای رسانه ای نشون میده که در چند دهه گذشته، هیچ حادثه فرودگاهی و هوایی در این فرودگاه اتفاق نیفتاده .

واسه باخبر شدن از آخرین اطلاعات پرواز، از درگاه اطلاع رسانی فرودگاه بندر عباس استفاده کنین. فاصله فرودگاه بندر عباس تا مرکز شهر، کم تر از ۶ کیلومتر بوده و از تاکسیای محلی میشه واسه سفر به داخل شهر استفاده کرد.

سفر به بندر عباس با اتوبوس و قطار

بندر عباس، دارای یه پایانه مسافربری بزرگه که در محله نخل ناخدا قرار داره.
اگه علاقمند به سفر با اتوبوس هستین، از پایانه های جور واجور مراکز استانای کشور، هر روز، چند اتوبوس ایشون آی پی و معمولی به مقصد بندر عباس در حرکت هستن.

اگه از تهران قصد عزیمت به بندر عباس رو دارین، می تونین از پایانه های جنوب و شرق رو استفاده کنین.

روزانه دو قطار مسافری از بندر عباس به مقصد تهران حرکت می کنن. تازگیا قطاری به نام غزال هم در راه تهران-بندرعباس تردد داره.
از ایستگاه مسافری راه آهن بندرعباس، به مقصد اصفهان و مشهد هم هر روز یه قطار در تردده. آخرین اطلاعات لازم رو از سایت رجا یا سامتیک دریافت کنین.

مراکز اقامتی لوکس بندرعباس

بندرعباس، مقصد تجاری و اقتصادی مهم کشور محصوب می شه و بخاطر این، هر روز میزبان صدها تاجر و صنعتگر بین المللی از کشورای جور واجور جهان به خصوص کشورای بخش خلیج فارسه. به دلیل موقعیت خاص، هتلای بزرگی در اون جا احداث شده که از اون جمله میشه به هتل ۵ ستاره هرمز، هتل ۵ ستاره هما، هتل ۵ ستاره خلیج فارس و هتل آتیلار اشاره کرد.

هتل همای بندر عباس، هتلی ساحلی با چشم اندازی بی نظیر و امکانات مهم واسه میزبانی مهمانان نوروزیه. هر یک از ۱۷۶ اتاق باشکوه و راحت هتل که شامل سوئیتای معمولی، رویال و اتاقای دوتخته رو به کوه یا دریا می شن، از بالاترین سطح استانداردهای بین المللی بهره مند هستن.

سوئیت رویال بندر عباس، یکی از لوکس ترین اتاقای مراکز اقامتی بندر عباس هستش.

سوئیت رویال این هتل، دارای ۲ اتاق خواب، بالکن مشرف به کوه یا خلیج نیلگون فارس، سیستم تهویه مطبوع، فضای نشیمن راحت و مبله، آشپزخانه، یک تخت دونفره چسبیده (۲ در ۲ متر)، یک کاناپه تختخواب شو و سیستم کارت کلید الکترونیکیه.

علاوه بر این مکانای اقامتی لوکس، میشه به مجتمعای اقامتی ارزون تری مانند هتل آپارتمون آتیلار ۲، هتل آپارتمون قدس، هتل گوهرشاد، هتل گنو، هتل گلشهر، هتل سعدی، هتل حمزه، هتل نقش جهان، هتل دریا، هتل کوثر و هتل بوعلی سینا اشاره کرد.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بعضی مکانای اقامتی مانند هتل بین المللی هما، در صورت رزرو اینترنتی اتاق، ۵ درصد تخفیف اعطا می کنن.

یکی دیگه از هتلای لوکس و باشکوه بندرعباس، هتل خلیج فارسه. هتل بین المللی خلیج فارس، با فضایی بالغ بر ۹۸ هزار متر مربع و با امکاناتی منحصر به فرد، در قلب مرکز صنعتی بندر عباس واقع شده و تنها سی و پنج کیلومتر با فرودگاه فاصله داره.
شما می تونین فقط در ۲۰ دقیقه خودتون رو از فرودگاه به هتل برسونین.

نوشته دیگر :
جدید ترین فرصت های بورسیه برای تحصیل مجانی ۲۰۱۹

از ویژگیای روشن این هتل، واقع شدن در منطقه خاص صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و نزدیک بودن به بندر شهید رجائی واسه مهمانان تجاریه. این هتل ۱۵۶ اتاق داره.

گشتی در مقصدهای گردشگری بندرعباس

حال با آگاهی خلاصه از ظرفیتای ارتباطاتی، حمل و نقل و هم اینکه اقامتی بندرعباس، در ادامه این گفتار، نگاهی داریم به مقصدهای گردشگری این شهر.

حموم گله داری: تنها یادگار بندر عباس قدیم

گفته شده که این حموم تنها حموم باقیمونده قدیمی شهر بندرعباسه و ساخته شدنش در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری (قاجاریه) انجام شده.
این مکان الان به عنوان موزه مردم شناسی استان هرمزگان استفاده می شه.

حموم یاد شده، وقفی واسه مسجد گله داری و واقف اون تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داریه. حموم گله داری دو دوره تعمیر رو در سی سال گذشته پشت سر گذاشته‌ است . این حموم تاریخی، در حاشیه خلیج فارس و در بلوار ساحلی شهر روی بستری رُسی که توانایی نفوذپذیری اون به دلیل اشباع شدن از آب دریا بسیار کمه، قرار داره.

نکته خیلی مهم اون هستش که با در نظر گرفتن رطوبت بالایی که در منطقه هست، در این بنا بیشتر از سنگای دریایی اسفنجی و ساروج محلی و گچ دستکوب استفاده شده‌ است.

اینم بگیم که سنگای اسفنجی به کار رفته در این عمارت که دارای توانایی جذب رطوبت بالایی هم هستن، از نواحی همجوار جفت و جور شدن. تنها عامل تخریب طبیعی بنا، رطوبت بسیار بالای منطقه‌ بوده.
مصالح به کار رفته در کف حموم ، آجر فرش هستن. فضای معماری حموم گله داری مانند بقیه حموم‌ های دیگه نواحی کویر مرکزی دارای فضاهای بینه، سر بینه، گرمخانه و خزینه‌ است.

شما می تونین حمامای تاریخی ایران رو در این گفتار ببینین. اگه تو تهران به سر می بردین، حموم نواب، لوکیشن فیلم قیصر رو هم از دست ندین.

مسجد گله داری

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس، از جمله مقصدهای گردشگری مذهبی دیدنی شهر هستش.
این محل مذهبی سال ۱۲۹۷ هجری شمسی ساخته شده و حدود ۱ قرن قدمت داره.

صحن، شبستان، مناره و منبر زیبای مسجد گله داری دلیل شده که این مکان، از جمله مساجد جذاب مناطق جنوبی لقب بگیره.

شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچ بریه .

این بنا در محله اوزی های بندرعباس واقع شده و براساس کتیبه سنگی که در اونجا نصب گشته، به وسیله خیری به نام حاج شیخ احمد گله داری در قرن سیزدهم هجری قمری بنا گردیدهه.

شبستان مسجد معماری جالبی داره.

بافت مربع شکل اون با شونزده ستون استوانه ای، ساختار جالبی رو بوجود آورده. ستونا و نیم ستونایی که در شبستان تماشاگر هستین،  به وسیله طاق هایی با قوس شکسته به همدیگه وصل شده و سطحی رو برای پوشش تیر چوبی مسجد جفت و جور کردن.

پوشش شبستان، به کمک تیرها و تخته های چوبی و اندود ضخیم گلی انجام شده و در تابستون، فضای خنکی رو واسه اهالی به خصوص گردشگران منطقه خلق می کنه.

معبد هندوها

یکی از مقصدهای گردشگری مذهبی غیر اسلامی بندر عباس، معبد هندوهاه که از جمله آثار تاریخی و جذاب بندر هستش.
این ساختمون در سال ۱۳۱۰ هجری قمری – بیشتر از ۱۳۰ سال پیش – بنا گردید و از محل جمع آوری هدایای هندوها به وسیله تاجری هندی ساخته شد.

عمارت یاد شده شامل یه اتاق چهار گوش میانیه که روی اون، گنبدی قشنگتر قرار گرفته و منظره جالبی رو در برابر دیدگان گردشگران قرار میده. نکته باحال درباره این گنبد اون هستش که سبک معماری و مقرنسای پیرامونی دلیل شده تا معماری گنبد معبد، از همه نمونه های مشابه فرق داشته باشه.

طرح معماری گنبد، به طور کامل از معماری بناهای هندوها در سرزمین عجیب هند الهام گرفته شده.
این مکان قبل از انقلاب و در زمان حکومت پهلوی دوم، واسه نیازای هندوهای ساکن بندرعباس، کاربرده های زیادی داشته.

مسجد دلگشا

یکی دیگه از مقصدهای گردشگری مذهبی بندرعباس، مسجد تاریخی دلگشاه. این مکان از جمله قدیمی ترین بناهای منطقه جنوب کشور بوده و در سالای گذشته بارها مورد تعمیر اساسی قرار گرفته. مسجد دلگشا در فهرست میراث ملی کشور قرار داره.

مسجد دلگشا در محله ای به همین نام واقع شده و در کناره خیابون ساحلی بندر عباس و نبش بلوار مرحوم طالقانی قرار داره.
بنای نامبرده که به وسیله معماری به نام زین العابدین اوزی ساخته شد، شامل شبستان ۱۲ ستونه س.

در مسجد دلگشا، تماشاگر ایوانای ستون داری در بخش غربی، شرقی و جنوبی عمارت هستیم. بررسیا نشون میده که از این بنا تا حالا بخش ستون‌ داری در میانه شبستان جدید باقی مونده که تنها قسمت لایق توجه هستش.

این بخش از شبستان دارای ۱۲ ستون با پایه‌ مکعبه که در بالا به وسیله قوسای جناغی به همدیگه وصل شده و بستر لازم رو واسه برپا داشتن صاف تیر پوش جفت و جور کردن.

اگه به این مسجد مراجعه کنین، مشاهده می کنین که ساقه و پایه ستونا در تعمیرات اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافتهه.  در این مسجد، سر ستونا و بخشای فوقانی اونا دارای تزیینات گچی بوده و بخشای جدید بنا مخصوصا نمای بیرونی اون، بدون اصالت تاریخی و هنریه.

بخش قدیمی مسجد دارای ستونای زیاد با سر ستون‌ های گچبری مثل مسجد گله‌ داری و مسجد دژگانه.

دیدار با صید آبزیان

یکی از تجربه های جالبی که در سفر به نقاط جنوبی و شمالی کشور همیشه به اون روبرو هستیم، مشاهده روش صید و دریانوردی اهالیه. در مناطق جنوبی، به خصوص در بندر عباس بخشی از زندگی اهالی با صیادی حرفه ای و آماتور سپری می شه.

در بندرعباس، نوع خاصی از صیادی رواج داره که به اون مُشتا می گن. این روش با به کار گیری جذر و مد دریا انجام میشه.

روش کار به  این صورته که چوب‌ هایی در ساحل کار گذاشته شده و با به کار گیری تور حصاری ایجاد می‌شه. هنگام بالا اومدن آب، تعدادی آبزی وارد اون شده و با پایین رفتن آب، آبزیان داخل اون به وسیله صاحبان مشتاا صید می‌ شن.

این نوع صید در بیشتر سواحل استان هرمزگان انجام می‌شه. هم جهت با حفاظت از آبزیان در فصل تخم گذاری صید هامور، این روش سنتی صید از ۱۵ فروردین تا آخر اردیبهشت در آبای هرمزگان ممنوعه.

در این نوع صید با به کار گیری تور و میله، تور رو به صورت افقی در ساحل دریا نصب می کنن و آبزی با به کار گیری جزر و مد دریا به دام میفته. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که صید حلوای سفید، مشکی و ماهی شوریده از اول اردیبهشت تا آخر خرداد و صید میش ماهی هم از نیمه اول مرداد تا آخر شهریور ممنوعه.

علاوه بر این موارد، صید با تورهای منوفلامنت هم در طول ساحل در آبهای هرمزگان ممنوعه. منوفلامنت توری ریز و نامرئیه که در اون ماهیای کوچیک صید شده و به این شکل ذخایر آبزیان از بین میره. هرمزگان با هرساله صد و چهل و سه هزار تن صید آبزی رتبه اول رو در کشور داره.

این استان هزار و چهار صد و سی کیلومتر مربع ساحل و بیست و دو بندر صیادی داره.
صید افراطی و غیر اصولی و غیر مجاز از عوامل تخریب زیستگاها و کاهش ذخایر آبزیان در هرمزگان هستش.

در مدت اقامت در بندر عباس، می تونین یکی از سفرهای نوروزی یا بهاری خود رو به گشتی در سواحل اختصاص بدین و با شکلای جور واجور و اقسام صیادی آشنا شید.

پیشنهادای سفر به بندرعباس

۱- قبل از سفر به بندرعباس، اطلاعات گردشگری و اقامتی رو از اداره گل گردشگری هرمزگان جویا شید.

۲- مقصدهای گردشگری هرمزگان فقط به بندرعباس ختم نمی شه و فرصتای خیلی از کیش تا هرمز و قشم و چابهار در اختیار شما قرار داره.

۳- اگه عاشق گردشگری دریایی در بندر عباس هستین، اطلاعات لازم رو از موسسات گردشگری مرکز بندرعباس به دست بیارین.

۴- از بندرعباس می تونین با کشتی به جزیره کیش و قشم برید. موسسات گردشگری در میادین اصلی بندر عباس، بلیط سفر رو به شما میدن.

۵- پیشنهاد جهانی در سفر به بندر عباس رو از وب سابتای معتبر بین المللی جویا شید.

۶- پوشاک سنتی اقوام جنوب و هم اینکه صنایع دستی شهر بندرعباس و استان هرمزگان رو در بازارهای بزرگ میشه جفت و جور کرد.

۷- اگه خواهان سفر با قطار هستین، مدت زمان طولانی سفر رو در نظر داشته باشین و ۳ هفته قبل از سفر نسبت به رزرو بلیط دست به کار شین.

۸- در سفر به بندرعباس، سفر ریلی خود رو یه طرفه رزرو نکنین. وگرنه با موج برگشت مسافران نوروزی مواجه میشین و دسترسی به بلیط، بسیار محدود می شه.

همیشه آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو می تونین در سایت دنیای سفر دنبال کنین.

در قسمت بعدی این گفتار، شما رو با بقیه مقصدهای گردشگری دیدنی و تاریخی بندر عباس آشنا می کنیم.