تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک‌های خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز- قسمت ۲

تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک‌های خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز- قسمت ۲

این نوع موسسات، عبارتند از انجمن ها و تشکیلاتی که برای اهداف و مقاصدی بجز تحصیل سود و منفعت وتقسیم آن بین شرکا تشکیل می گردد که از نمونه‌های آنها می توان به صندوق‌های قرض الحسنه اشاره کرد که بیشتر برای رفع حوایج ضروری مردم تأسیس می شوند و تنها مدت کوتاهی در سال با کسب مجوز از بانک مرکزی قادر به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در قبال نگهداری مدتی مشخص از سپرده‌های مردمی نزد خود و سپس باز پرداخت این مبالغ تحت عنوان وام به متقاضیان می باشند. البته لازم به ذکر است که چون این موسسات برای مقاصد غیر انتفاعی تشکیل می شوند در مظان اتهام هستند و احتمال دارد تحت عناوین اعمال مشروع به فعالیتهای خلاف قانون و مصالح اجتماعی بپردازند. لذا موسسان برای تشکیل آن ها، علاوه بر ثبت نزد مراجع صالح، باید اجازه مخصوصی تحت عنوان (پروانه) از مقامات ذیصلاح دیگر نظیر وزارت کشور، نیروی انتطامی یا بانک مرکزی جواز دریافت نمایند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ارائه خدمات مناسب به مشتریان همواره یکی از موارد مهم در نظام بانکداری بوده است، از سوی دیگر شناسایی زمان مناسب برای ارائه این خدمات نیز توجه بسیاری را معطوف خویش ساخته است. شناسایی زمان مناسب ارائه پیشنهادات نیز هم از نظر اثر بخشی پیشنهادات، (پذیرش مشتریان) و هم از نظر کارایی (صرف مناسب منابع) برای طراحان حایز اهمیت بوده است. در این جا سعی می کنیم تا با بهره گرفتن از تراکنش مالی مشتریان، زمان مناسب جهت پیشنهاد خدمات مورد علاقه مشتری شناسایی گردد، و سپس نتایج حاصل از پیش بینی روند آتی تراکنش های مشتری(روند مثبت، منفی و یا تغییر الگوی رفتاری) که در شناسایی زمان مناسب جهت پیشنهاد خدمات به چشم می خورند را بررسی کرد. این سرویسها بر اساس علایق مشتری و نتایج حاصل از پیش بینی الگوهای رفتاری شناسایی گردیده است.
با گسترش تجارت الکترونیک، سیستم های پیشنهاد دهنده به سرعت به عنوان ابزار اصلی برای تسهیل فروش مضاعف و افزایش وفاداری مشتریان مطرح شده است. یان و چن، (۲۰۰۱) [۱۶]وکیم یونگ و سونگ، (۲۰۰۵)[۱۷] سیستمهای پیشنهاد دهنده، نرم افزارهایی هستند که در حوزه سفارشی سازی خدمات در تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند.کیم، (۲۰۰۵)و گالوو،(۲۰۱۰)[۱۸].
بازاریابان از متغیرهای رفتاری (آخرین تراکنش مشتری، فراوانی و پولی)[۱۹] و بررسی شکاف محصولات، برای شناسایی پیشنهادها به مشتریان هدف استفاده می کردند.این نگرش رایج، بسیار پر استفاده است ,چن جاین و جنگ، (۲۰۰۵)[۲۰] جانگ، (۲۰۰۹)[۲۱] و سونگ کیم، (۲۰۰۱)[۲۲] و مین و هان، (۲۰۰۵) [۲۳]اما می بایست این نکته را در نظر داشت که شناسایی پیشنهادها برای مشتریان، در سازمانی که محصولات مختلفی را توزیع می کند و محدودیت های کسب و کار را در برنامه ریزی بازاریابی لحاظ می نماید چندان کافی نیست، زیرا واحد بازاریابی با چندین نوع محدودیت کسب و کار مواجه است.
چان، (۲۰۰۴) [۲۴]این محدودیتها شامل:
۱-محدودیت در حداقل و حداکثر تعداد محصولات پیشنهادی که میتواند در مبارزات تبلیغاتی استفاده شود.
۲-الزام به کسب حداقل منفعت مورد انتظار از پیشنهاد محصولات
۳-محدودیت بودجه در نظر گرفته شده برای مبارزات تبلیغاتی
۴-الزام به تأمین نرخ بازگشت سرمایه
این ایده که فعالیتهای بازاریابی می بایست بر اساس پاسخ مورد انتظار به این فعالیتها انتخاب شوند به خوبی وارد علوم بازاریابی شده، اما این عقیده تا حدی در سیستمهای پیشنهاد دهنده نادیده گرفته شده است. چانگ ،(۲۰۰۹).
در رابطه با این موضوع کوهن[۲۵] در سال ۲۰۰۴ تحقیقی را انجام داده است. کوهن، در این تحقیق بیشتر به بحث و بررسی محدودیتهای بودجه ای، حداقل نرخ بازگشت سرمایه و ظرفیت کانال های ارتباطی پرداخته است. اما نکته مهم دیگر اینکه ضریب پذیرش این پیشنهادها توسط مشتری است. به این معنی که آیا مشتری به لحاظ رفتاری و شرایط پذیرش، آمادگی دریافت سیستم پیشنهادی را دارا می باشد یا خیر. مشتری در هر زمان با توجه به الگوی رفتاری خود اقدام به پذیرش برخی از پیشنهادها می نماید. از این رو شناسایی این الگو در انتخاب بهترین پیشنهادها و اولویت بندی آنها مفید است. شناسایی الگوی رفتاری مشتری و پیش بینی روند آن برای انتخاب استراتژی بازاریابی در هنگام اولویت بندی پیشنهادها و نحوه تعامل با مشتری، اطلاعات مناسبی را نشان می دهد. کوهن، (۲۰۰۴) در این تحقیق سعی کردیم تا روند استفاده از سیستمهای بانکداری و استفاده از خدمات هدف مشتریان بانک های ملت و مهر اقتصاد را شناسایی کرده تا بتوانیم اولویت بندی کنیم که چه خدمات و هدفی را در بالاترین رتبه بندی و کدام در پایین ترین رتبه قرار می گیرد.
عکس مرتبط با اقتصاد

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

۴-۲-سری زمانی:

 

زمان را می توان به عنوان مجموعه‌ای از داده‌های مربوط به متغیر تعریف کرد که به طور دنباله دار رشد می نماید. نحوه رشد در طی زمان متغیر است. همزه آکای و کوتای، (۲۰۰۸)[۲۶] روش های رایج‌اندکی برای پیش بینی سری‌های زمان استفاده می شود. روش باکز جنکینز که نتایج کاملأ خوبی را برای سری های زمانی خطی دارد. تکنیک باکز جنکینز با مجموعه داده‌های خطی[۲۷] و ساکن و همچنین سری های زمانی غیر ساکن[۲۸] که از طریق تبدیل[۲۹] به ساکن مبدل شده‌اند کاملأ اثر بخش بوده است.حمزه ومایا و کاروالهو، (۲۰۰۸)[۳۰].
برای شناسایی یک بانک در ابتدا می بایست از منابع الکترونیکی که در اختیار دارد صحبت کرد در دنیای مدرن امروزی نیاز به اینترنت برای جابه جایی راحت پول یا استفاده کم زمان برای هدر ندادن وقت یکی از عوامل مهم در انتخاب بانک و اولویت بندی مشتریان است لذا به خدمات پیشنهاد شده برای مشتریان نگاهی اجمالی می اندازیم،

 

 

    1. اینترنت[۳۱]

 

    1. پوز[۳۲]

 

    1. موبایل بانک[۳۳]

 

  1. تلفن بانک[۳۴]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خدمات مورد استفاده
درخواست صورتحساب تلفنی برداشت نقدی از شعبه برداشت وجه از طریق خود پرداز واریز نقدی
برداشت نقدی از شعبه برداشت وجه از طریق خود پرداز واریز نقدی
برداشت نقدی از طریق خودپرداز مشاهده مانده از طریق موبایل انتقال وجه از شعبه واریز نقدی

 

در این جا با برخی از عواملی که باعث جذب مشتریان در بانک ها می شود آشنا می شویم .

 

۲-۲-۱- سپرده‌های قرض الحسنه:

 

قرض در لغت به معنای قطع کردن و بریدن است. همان طور که قرض دهنده قسمتی از مال خود را از خود جدا می کند و به قرض گیرنده می دهد.[۳۵] قرض یکی از عقود معین قانون مدنی می باشد و علاوه بر شرایط اساسی صحت معاملات[۳۶] برای عقد انعقاد قرض، شرایط این عقد نیز باید رعایت شود.قرض گیرنده باید در هر زمان که قرض دهنده مورد قرض را مطالبه می نماید، آن را رد نماید[۳۷]مگر آن که به وجه ملزمی اجلی (سررسید) معین شده باشد که در این صورت مطالبه قبل از سررسید، مدیون را ملزم به ادای قرض نمی نماید. افتتاح حسابهای سپرده قرض الحسنه منتهی به جمع آوری وجوه مازاد بر نیاز اقشار مختلف مردم می گردد، موجب تمرکز آنها در بانک گردیده و می توان با سهولت بیشتری در رفع مسایل و مشکلات اقتصادی و حل گرفتاری‌های مالی اقشار کم درآمد جامعه برنامه ریزی نمود. همچنین این وجوه طبق موازین شرعی و قانونی جزء منابع مالکانه بانک محسوب گردیده و بانک مجاز می باشد، این منابع را به عنوان منابع متعلق به خود و در کلیه فعالیت های اقتصادی به کار گیرد.[۳۸] به موجب بند الف ماده ۳ قانون عملیات بانکی بدون ربا و ماده ۱ آیین نامه مذکور، افتتاح این قبیل حساب ها توسط بانک در دو قالب جاری و پس‌انداز امکان پذیر می باشد.[۳۹]

 

۱-۱-۲-۱- سپرده قرض الحسنه جاری:

 

حسابی که به موجب قرارداد[۴۰] بین بانک و متقاضی نزد بانک افتتاح می شود و بانک تا میزان موجودی، وجوهی که به حساب مشتری منظور گردیده یکجا و یا به دفعات به موجب چک یا دستور کتبی صاحب حساب پرداخت یا منتقل می نماید.[۴۱]

 

۲-۲-۲-۱-افتتاح سپرده قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی:

 

متقاضیان افتتاح این حساب بایستی عاقل، بالغ و رشید باشند(با رسیدن به سن ۱۸ سالگی، رشید محسوب می شوند)
متقاضی بایستی علاوه بر تقاضای کتبی، شناسنامه عکس دار خود[۴۲] و یک برگ از تصویر آن را به بانک ارائه دهد و معرفی که مورد قبول بانک باشد. هویت وی را تأیید نماید.[۴۳] پس از تکمیل مندرجات کارت و کنترل آن توسط دو تن از امضا داران ذیربط، کارت افتتاح حساب صادر می شود لازم به ذکر است که هر مشتری می تواند در بانک های متعددی صاحب حساب جاری باشد منوط به خوش حساب بودن وی.

 

۲-۳-۲-۱- افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری بدون دسته چک برای اشخاص نابینا، بیسواد و معلول از دو دست:

 

افتتاح حساب برای افرادی که به لحاظ عدم توانایی لازم از نظر خواندن و نوشتن و یا عوارض جسمانی قادر به ارائه نمونه امضای خود به بانک نیستند، کارت افتتاح حساب را علاوه بر متقاضی شخص معتمد و امینی امضا می نماید، بلامانع بوده[۴۴] و برداشت از حسابهای فوق نیز با مهر صاحب حساب و امضای شخص معتمد صورت می پذیرد. از مشتریان مزبور تعهدی به شرح ذیل اخذ و پس از الصاق و ابطال ۱۰۰۰۰ ریال تمبر مالیاتی در حساب انتظامی اوراق و اشیاء امانی بر روی کارت افتتاح حساب درج می گردد.

 

۲-۲-۲-سپرده‌های قرض الحسنه پس‌انداز:

 

این سپرده ها را تحت عنوان قرض الحسنه شناخته و وجه مورد نظر را در آن متمرکز می کنند . برداشت از موجودی این حساب باصاحب حساب (شخصی که حساب با نام وی افتتاح شده) و یا نماینده قانونی وی خواهد بود. اطفالی که به سن ۱۲ سال تمام شمسی رسیده باشند بدون حکم رشد قادر به افتتاح حساب هستند ولی موجودی را تا سن ۱۵ سالگی تمام نمی توانند برداشت کنند. مادر نیز می تواند به نام طفل صغیر خود حساب باز کرده و خود طفل بعد از رسیدن به سن ۱۸ سالگی می تواند آن را برداشت کند. البته حساب های قرض الحسنه علاوه بر اجر معنوی به صاحب حساب این اجازه را می دهد که بسته به میز ان مالی که بانک قرار می دهند در قرعه کشی شرکت کرده و برنده جوایز نقدی و یا غیر نقدی شود.که این قرعه کشی ها در بانک ملت اصولا هر ۶ ماه و در بانک مهر اقتصاد هر ۳ ماه انجام می گیرد. نوعی دیگر از حساب قرض الحسنه در بانک ها حساب مشترک می باشد که دو نفر یا چند نفر به طور همزمان این حساب را افتتاح کرده و حق برداشت را برای هر یک به تنها یی یا با امضاء تمام طرفین انجام می گیرد. البته در بانک خصوصی نظیر بانک مهر اقتصاد شخص پس از گذاشتن وجه در حساب خود می تواند بعد از گذشتن مدت مقرری که از طرف بانک ابلاغ می شود روی حساب خود وام بگیرد و از وجه دریافتی برای حل مشکلاتش استفاده نماید.

 

۲-۲-۳-سپرده‌های سرمایه گذاری:

 

سپرده هایی هستند که مشتریان به قصد انتفاع وجوه خود را به بانک تودیع می نمایند و بانک به وکالت از طرف سپرده گذاران با داشتن حق توکیل به غیر و وصایت پس از کسر سپرده‌های قانونی، وجوه مربوط را طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا به طور مشاع به کار گرفته و در پایان دوره مالی منافع حاصله را پس از کسر حق الوکاله و حق الوصایه با داشتن حق مصالحه، منافع حاصله را به تناسب مبلغ و مدت به کار گرفته شده بین خود و سپرده گذاران تقسیم می نماید.
سپرده‌های سرمایه گذاری بر دو نوع هستند:
الف) سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت
ب) سپرده‌های سرمایه گذاری بلند مدت
شعب به تقاضای مشتریان خود و با رعایت شرایط ذیل مجاز به افتتاح و قبول سپرده‌های سرمایه گذاری آنها می باشد:
۱-هر کسی که به سن ۱۸ سال تمام شمسی رسیده باشد، می تواند به نام خود یا کسانی که از آنها وکالت داشته و یا تحت ولایت، وصایت یا قیومیت او می باشند، مبادرت به افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری نمایند.
۲-افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت توسط اشخاص غیر از ولی، وصی و قیم بنام خودشان و با تعهد کتبی به نام اطفال

 

۲-۲-۴- بازاریابی و نقش آن در تحقق اهداف بانک:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *