از تفاوت های سودمندی میوه و سبزیجات بیشتر بدانیم | تغذیه سالم

مجموعه: تغذیه سالم

از تفاوتای سودمندی میوه و سبزیجات بیشتر بدونیم

مصرف میوه ها و سبزیجات ممکنه به سود قند خون شمام تموم شه

 

بیشتر مردم می دونن که مصرف میوه ها و سبزیجات واسه سلامت بدن آدم خوبه، اما شاید افراد خیلی از تفاوتای موجود بین اونا آگاهی نداشته باشن. از نظر ساختار، مزه و مواد مغذی تفاوتای بسیاری بین میوه ها و سبزیجات وجود دارن.

 

یه میوه از گل یه گیاه رشد می کنه، در شرایطی که بخشای دیگه گیاه به عنوان سبزیجات دسته بندی می شن.

میوه ها شامل دانه ها هستن، در شرایطی که سبزیجات می تونن شامل ریشه ها، ساقه ها و برگا باشن.

 

از دیدگاه آشپزی، میوه ها و سبزیجات براساس مزه طبقه بندی می شن. میوه ها کلا دارای عطر و مزه ای شیرین یا ترش هستن و می تونن در دسرها، میان وعده ها یا آبمیوها استفاده کرده شن.

سبزیجات دارای مزه ای ملایم یا همه پسند هستن و معمولا به عنوان غذای فرعی یا یه وعده غذایی اصلی مصرف می شن.

 

میوه ها بیشتر با سبزیجات اشتباه گرفته می شن

دست کم از دید آشپزی، شاید برداشت بسیار خوبی از این که کدوم مواد غذایی به عنوان میوه و کدوم یکی به عنوان سبزی در نظر گرفته شدن، دارین. با این وجود، گیاهان زیادی وجود دارن که از نظر فنی میوه هستن، با اینکه بیشتر به واسطه مزه خود به شکل سبزیجات طبقه بندی می شن.

 

گوجه فرنگی یکی از شناخته شده ترین و بحث برانگیزترین نمونه ها در این مورد حساب می شه. در سال ۱۹۸۳، دادگاه عالی آمریکا حکم داد که گوجه فرنگیا تحت قوانین کمرگ آمریکا باید به عنوان سبزیجات طبقه بندی شن.

 

از دیدگاه گیاه شناسی، گوجه فرنگیا از تعریفی متناسب با یه میوه بهره مند هستن. با این وجود، اونا بازم معمولا به واسطه مشخصات عطر و مزه خود به سبزیجات برگشت می شن.

 

از دیگر نمونه های عادی میوه ها که به اشتباه به شکل سبزیجات دسته بندی می شن میشه به موارد زیر اشاره کرد:

کدو حلوایی

آووکادو

خیار

فلفل

بادمجان

زیتون

کدو تنبل

غلاف نخود

کدو سبز

 

سبزیجاتی با عطر و مزه شیرین

با اینکه میوه های بسیاری به اشتباه به عنوان سبزیجات شناخته می شن، تعداد کمی از سبزیجات هم وجود دارن که به عنوان میوه در نظر گرفته می شن. بعضی سبزیجات در حالت عادی از عطر و مزه شیرین تری در مقایسه با بیشتر سبزیجات دیگه بهره مند هستن و مشابه با میوه ها در دسرها، پایا و شیرینیا استفاده می شن.

 

مثلا، پای ریواس یکی از محبوب ترین دسرها هستش. با اینکه ریواس معمولا به عنوان یه میوه در نظر گرفته می شه، از نظر فنی یه سبزیه چون از ساقه های گیاه به دست میاد.

 

پای سیب زمینی شیرین دسر دیگه ایه که از محبوبیت بالایی در آمریکا برخورداره و بخشی سنتی از مراسم جشن شکرگذاری حساب می شه. برخلاف مزه شیرین، سیب زمینی شیرین واقعا یه سبزی ریشه ایه و نه یه میوه.

 

به طور مشابه، یام قندی خوراکی جفت و جور شده از یامه. یام نوع دیگری از غدهای خوراکی حساب می شه. از دیگر سبزیجات که در حالت عادی عطر و مزه ای شیرین دارن میشه به چغندر، هویج و شلغم اشاره کرد.

 

 مصرف میوه ها و سبزیجات واسه سلامت بدن آدم خوبه

 

مقایسه میوه ها و سبزیجات از نظر مواد مغذی

میوه ها و سبزیجات از نظر مواد مغذی دارای تشابهات بسیاری هستن. هر دو پر از فیبر بوده و از محتوای خوب مواد معدنی، ویتامینا، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی سود می برن. هم اینکه، میوه ها و سبزیجات در حالت عادی از محتوای سدیم و چربی پایین بهره مند هستن.

 

همونجوریکه انتظار میره به واسطه مزه شیرین تر، میوه ها از قند طبیعی و کالری بیشتری در مقایسه با بیشتر شکلای جور واجور سبزیجات استفاده میکردن. مثلا، یه فنجون سیب شامل ۶۵ کالری و ۱۳ گرم قنده، در شرایطی که یه فنجون بروکلی تنها ۳۱ کالری و ۲ گرم قند داره.

 

در مقایسه با سبزیجات، بعضی شکلای جور واجور میوه ها هم اینکه از محتوای فیبر بیشتر در هر گرم سود می برن. محتوای فیبر در هر ۱۰۰ گرم واسه میوه محدوده ۲ تا ۱۵ گرم رو در بر میگیره، در شرایطی که سبزیجات سبز برگ ۱.۲ تا ۴ گرم فیبر واسه وزنی مشابه رو ارائه می کنن.

 

محتوای آب هم بسیار متغیره. سبزیجات سبزبرگ ممکنه از ۸۴ تا ۹۵ درصد آب تشکیل شده باشن، در شرایطی که میوه ها از محتوای آب کمی کمتر بین ۶۱ تا ۸۹ درصد بهره مند هستن.

 

بعضی تفاوتای تغذیه ای بین دسته جور واجور میوه ها و سبزیجات هم وجود دارن. در ادامه به بعضی از اونا اشاره می شه:

ساقه های زیرزمینی: پر از فیبر، و هم اینکه منبع خوبی واسه ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و ویتامینای B.

 

مرکبات: پر از ویتامین C، بتاکاروتن، فولات و آنتی اکسیدانا که می تونن سد محافظتی در برابر مریضی انحطاطی بسازن.

 

سبزیجات چلیپایی: شامل گلوکوزینولات، گروهی از ترکیبات که با پیشگیری از سرطان پیوند خورده ان.

 

توتا: پر از آنتوسیانینا، ترکیبات ضد التهابی که توانایی کاهش استرس اکسیداتیو و پیشرفت سلامت قلب رو دارن.

 

سبزیجات برگدار: منبع خوبی واسه کارتنوئیدها مانند لوتئین، که در کاهش خطر مریضی قلبی، سکته مغزی، و سرطان نقش دارن.

 

با ترکیب خوبی از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی میشه از دریافت نوعای جورواجور مواد مغذی اطمینان حاصل کرد.

 

فواید میوه ها و سبزیجات

پژوهشای بسیاری فواید جور واجور مصرف میوه ها و سبزیجات واسه سلامت بدن آدم رو مستند کردن. چندین مطالعه نشون دادن که مصرف میوه ها و سبزیجات با خطر کم شده دچار شدن به مریضی قلبی پیوند خورده. حتی یافته های یه مطالعه نشون داد که مصرف بیشتر از سه وعده در روز خطر دچار شدن به مریضی قلبی رو تا ۷۰ درصد کم می کنه.

 

به دلیل این که میوه ها و سبزیجات از کالری پایینی بهره مند هستن، اما محتوای فیبر بالا دارن مصرف اونا می تونه به کاهش و زیر کنترل نگه داشتن وزن هم کمک کنه. مطالعه ای که با حضور ۱۳۳ هزار شرکت کننده طی بازه وقتی ۲۴ سال انجام شد، نشون داد، وقتی که شرکت کنندگان مصرف میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای رو بالا بردن، وزن اونا در راه کاهش قرار گرفت.

 

افزایش دریافت فیبر از راه مصرف میوه ها و سبزیجات ممکنه حتی خطر دچار شدن به سرطان رو هم کم کنه. چندین مطالعه نشون دادن که مصرف بالای میوه ها و سبزیجات با خطر کم شده دچار شدن به سرطان روده بزرگ پیوند خورده.

 

در آخر، مصرف میوه ها و سبزیجات ممکنه به سود قند خون شمام تموم شه. فیبر موجود در این مواد غذایی جذب قند رو از جا در آورد می کنن که می تونه سطوح قند خون رو پایدار نگه داره.

 

یافته های یه مطالعه نشون داد که افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات می تونه به کاهش دچار شدن به دیابت منجر شه.

باید به این نکته اشاره داشت که این یافته های درباره مصرف میوه ها و سبزیجات کامل و نه آبمیوه کسب شدن. آبمیوه دوز مشخص از ویتامینا، مواد معدنی، و قندهای موجود در میوه رو ارائه می کنه، اما از محتوای فیبر و فواید سلامت مربوط به اون بهره مند نیس.

 

سخن پایانی

از نظر گیاه شناسی، فرقی مشخص بین میوه ها و سبزیجات هست. با این وجود، هر دو از مجموعه ای قابل توجه از مواد مغذی و فواید سلامت سود می برن که از کاهش خطر دچار شدن به بیماریای طولانی تا کاهش وزن رو شامل می شه.

دستورالعملای الان مصرف دست کم پنج وعده میوه و سبزی در روز رو پیشنهاد می کنن که شامل ۳ فنجون از سبزیجات و ۲ فنجون از میوه ها می شه.

 در آخر، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که طبقه بندی میوه ها و سبزیجات از اهمیتی مشابه با مصرف اونا واسه بهره مندی از مواد مغذی جور واجور بهره مند نیس.



.

منبع :

پاسخی بگذارید

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Theme BCF By aThemeArt - Proudly powered by WordPress .
BACK TO TOP