از تغذیه تا سلامت سالمندان گرامی | سرمایه های کشور | سالمندان

 

همیشه به تغذیه، سلامت و تندرستی سالمندان گرامی، که هر چی داریم از کوله بار تجربه آنانه اهمیت دادیم چون سرمایه های کشورمون هستن. در این بخش از سایت دکتر سلام به مبحث تغذیه سالمندان می پردازیم که مطالعه اون مطمئنا به درد بخور هستش. سالمندان باید تناسب هرم غذایی خود رو حفظ کنن. اندازه نیاز سالمندان به پروتئین زیاد می شه. با این وجود نباید کل کالری دریافتی اونا بیشتر شه.

 

 سالمندان به اندازه دریافت پروتئین موردنیاز بدن خود توجه نمی کنن. این افزایش نیاز به دلیل تغییرات در دستگاه گوارش در دوران سالمندی و این که در کار آنزیمای شکننده پروتئین در دستگاه گوارش اختلالاتی ایجاد می شه و مشکلات جذبی به وجود می آورد روی میده.

به دلیل مصرف نکردن شیر به وسیله بعضی سالمندان به دلیل مشکلات گوارشی به اونا پیشنهاد می شه از منابع دیگری واسه دریافت کلسیم استفاده کنن. مصرف روزانه ماست و دیگه مشتقات شیر واسه جذب کلسیم ایده آله.

پزشکان بر مصرف دست کم اندازه گوشت قرمز به دلیل داشتن اسید چرب اشباع شده تأکید می کنن. مصرف تنها ۲ تا ۳ بار در هفته گوشت قرمز کم چرب به افراد سن و سال دار پیشنهاد می شه.

سالمندان باید در حد نیاز میوه و سبزیجات مصرف کنن. سالمندان علاوه بر مشکلات دندانی واسه مصرف سبزیجات در دریافت فیبر و پروتئینای میوه و سبزیجات به دلیل مشکلات گوارشی ضعیف هستن و می تونن به راه های دیگه مانند مصرف آب میوه ها و سبزیجات این مشکلات رو حل کنن؛ چراکه مصرف میوه و سبزیجات در کنترل و پیشگیری بیماریا به اثبات رسیده.

یبوست در سالمندان، به وجود اومده به وسیله تغییراتی که درجدار دستگاه گوارش ایجاد شده.

تغییر شکل در عضلات و کم تحرکی سالمندان و کهولت سن از عوامل مهم یبوست در این افراده و مصرف میوه و سبزیجات مناسب و به هنگام می تونه علاوه بر اثرات به درد بخور گفته شده در رفع یبوست چاره گشا باشه.

به سالمندان پیشنهاد می شه:

از چربیای اشباع شده با منشأ حیوونی کمتر استفاده کنن. روغن زیتون و زیتون جانشین مناسب واسه روغنای اشباع شده؛ چراکه می تونه جنبه حفاظتی واسه عروق سالمندان بسازه و جانشین مناسب دیگه روغنا باشه.

مصرف روزانه ۱ تا ۳ گردو به دلیل داشتن امگا ۳ به سالمندان پیشنهاد می شه چون: گردو جزء روغنای بافت گیاهیه که می تونه جنبه حفاظتی واسه عروق سالمندان داشته باشه.

یادمون نره احتمال ابتلای سالمندان به سوءتغذیه بسیار بالاست. سوءتغذیه می تونه واسه سالمندان که در برابر تغییرات سیستم دفاعی هستن، خطر دچار شدن به شکلای جور واجور عفونتا رو زیاد کنه.

● ویتامینای موردنیاز

یکی از ویتامینای موردنیاز سالمندان ویتامینDه. افراد سن و سال دار باوجود تغییرات استخوانی وعدم توان حرکت، کمتر در برابر نور خورشید قرار می گیرن و این زمینه ایجاد پوکی استخون در سالمندان رو زیاد می کنه.

یکی دیگه از ویتامینای موردنیاز سالمندان ویتامین ب ۱۲ه و یکی از دلایل کمبود این نوع ویتامین در سالمندان اشکالاتی در جذبB۱۲ در دستگاه گوارشه.

به دلیل کهولت سن، موادی که از دیواره معده واسه هضم و جذبB۱۲ ترشح می شن، دچار مشکلاتی می شن و در درازمدت باعث کمبود ویتامینB۱۲ در سالمندان می شه.

ویتامینB۱۲ در شیر، پنیر و تخم مرغ پیدا میشه.

مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب به سالمندان پیشنهاد می شه. سالمندان به دلیل تغییر در مرکز حساسیت به تشنگی که در اثر کهولت سن به وجود میاد، احساس تشنگی در خود نمی کنن و از مصرف آب دوری می کنن. درحالی که سالمندان هم به آب فراوون نیازمند هستن.

● گروه های جور واجور غذایی موردنیاز سالمندان کدوما هستن؟

▪ گروه نون و غلات:

این گروه شامل شکلای جور واجور نون به خصوص نوع سبوس دار، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و سایرغلاته. پیشنهاد می شه سالمندان طبق نیاز انرژی و فعالیت بدنی، روزانه ۹ ۶ واحد از این گروه غذایی رو مصرف کنن. هر واحد از این گروه برابر با یه برش به اندازه کف دست (بدون انگشتان) برابر ۳۰ گرم از شکلای جور واجور نون (در مورد نون لواش ۳ ۴ کف دست) نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته و یا یه عدد سیب زمینی پخته متوسطه.

▪ گروه میوه ها و سبزیا:

این گروه شامل شکلای جور واجور میوه ها و سبزی هاست که تامین کننده ویتامین آ و ث، مقداری از ویتامینای گروه ب، آهن و مقدار زیادی فیبر غذایی هستن. پیشنهاد می شه روزانه دست کم دو واحد از گروه میوه ها و ۳ واحد از گروه سبزیا در برنامه غذایی سالمندان گذاشته شه.

هر واحد از گروه میوه ها برابر با یه عدد میوه متوسط مانند سیب، پرتقال، هلو یا یه چهارم طالبی متوسط و یا نصف لیوان دانه گیلاس یا حبه انگور و یا ۳ عدد زردآلو یا ۴ عدد خرما و یا ۳ عدد انجیر خشک هستش.

هم اینکه هر واحد از گروه سبزیا برابره با یه لیوان سبزی برگی شکل مانند کاهو و اسفناج و یا نصف لیوان سبزی پخته یا نصف لیوان از بقیه سبزیا خام خرد شده.

▪ گروه شیر و فرآورده های اون:

این گروه شامل موادی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنیه. مواد غذایی این گروه تامین کننده بخشی از پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی مواد مغذی دیگه س. پیشنهاد می شه سالمندان روزانه ۳ ۲ واحد از این گروه غذایی مصرف کنن. هر واحد از این گروه برابره با یه لیوان شیر یا ماست، یک و نیم لیوان بستنی کم چرب، ۴۵ ۳۰ گرم پنیر.

گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها: این گروه شامل شکلای جور واجور ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، شکلای جور واجور حبوبات و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و…) هستن که تامین کننده پروتئین، آهن، بعضی از ویتامینها و املاح هستن مخصوصا مغزها که دارای مواد آنتی اکسیدان و چربیای مفیدن. مقدار موردنیاز روزانه برابر با ۲ واحده که هر واحد برابر ۶۰ گرم از شکلای جور واجور گوشت پخته (۳ تیکه خورشتی و یا دو کف دست برش ماهی) یا ۲ عدد تخم مرغ یا یه لیوان حبوبات پخته یا نصف لیوان حبوبات خام یا نصف لیوان از شکلای جور واجور مغزها هستش.

▪ اهمیت مصرف مایعات:

در دوران سالمندی اندازه آب بدن و احساس تشنگی کم میشه که زمینه دچار شدن به عفونتای دستگاه ادراری، تنفسی، زخمای بستر و یبوست رو زیاد می کنه. پس مصرف ۸ ۶ لیوان آب در روز لازمه. نوشیدن آب آلو یا آب برگه ها هم دلیل گوارشی بهتر و دفع راحت تر می شه.

▪ پیشنهادا:

مصرف روغنای گیاهی مانند روغن زیتون به جای روغنای نباتی جامد و چربیای حیوونی در دوره سالمندی لازمه. بهتره تعداد وعده های غذایی روزانه افزایش و حجم هر وعده کم بشه.

واسه جلوگیری از پوکی استخون، شیر و فرآورده های کم چرب اون، ماهی و مغزهایی مثل بادام، گردو و سبزیهایی مانند شکلای جور واجور کلم در برنامه غذایی روزانه قرار گیرد.

به سالمندانی که مشکل جویدن دارن پیشنهاد می شه غذاهایی به شکل خرد شده، پوره آبمیوه طبیعی و آب سبزیها در برنامه غذایی روزانه استفاده شه.

ورزشای سبک مانند پیاده روی و نرمش در فعالیت روزانه قرار داده شه.

قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید به مدت دست کم ۲۰ دقیقه در روز در زمان بالاترین درجه تابش خورشید نباشه.

مراجعه به متخصص تغذیه و رژیم درمانی واسه مشاوره و برخورداری از سلامت تغذیه ای پیشنهاد می شه.

واسه پیشگیری و کنترل بیماریهای مثل دیابت، چاقی، قلبی، عروقی و… کنترل وزن مناسب بدن پیشنهاد می شه.

واسه کاهش خطر بیماریای قلبی عروقی از گوشتای سفید بدون چربی و بدون پوست (ماکیان و ماهی) استفاده شه.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Theme BCF By aThemeArt - Proudly powered by WordPress .
BACK TO TOP