از بین رفتن استرس با این روش برخورد | رژیم غذایی

استرسای به وجود اومده به وسیله فشارهای کاری و روحی باعث می شه آرامش آدم به هم بریزه و کارکرد روزانه فرد رو تحت تاثیر بذاره،در این مقاله به روشای برخورد و کنترل استرس در موقعیتای جور واجور می پردازیم.حتما شنیدین که بعضی از مردم واسه آرامش استرسای خود به خوردن غذا و خوراکی روی میارن. شاید حتی خودتون هم یکی از این افراد باشین که هنگام ناراحتی، نگرانی یا تجربه استرس و فشار فکری خیلی سریع سراغ شیرینی، بستنی، فست فود یا خوراکیای دیگه می رن تا بدین روش، فکرشون رو به چیزی بهتر معطوف کنن.

پرخوری کردن واقعا باعث از بین رفتن استرس می شه؟

حتما شنیدین که بعضی از مردم واسه آرامش استرسای خود به خوردن غذا و خوراکی روی میارن. شاید حتی خودتون هم یکی از این افراد باشین که هنگام ناراحتی، نگرانی یا تجربه استرس و فشار فکری خیلی سریع سراغ شیرینی، بستنی، فست فود یا خوراکیای دیگه می رن تا بدین روش، فکرشون رو به چیزی بهتر معطوف کنن.

به نقل از سی ان ان، تعداد اشخاصی که اینطوری تلاش در رفع استرسای خود دارن، کم نیس. اما واقعا این ولع و به دنبال اون پرخوری کردن، می تونه مشغله های فکری رو آرامش ببخشد؟

این رفتار تکانشی که باعث می شه تا فرد به سمت مصرف خوراکی های شیرین روی بیاره، در نتیجه گرسنگی روحی ایجاد می شه.

«ریچل گولدمن»، کارشناس روانشناسی و متخصص عارضه های به وجود اومده به وسیله پرخوری در این رابطه بیان داشته که یه سری از آدما هنگام روبرو شدن با شرایط پراسترس، ناراحتی، عصبانیت و غم دچار یه جور «گرسنگی روحی» می شن که باعث می شه به پرخوری روی بیارن.

ایشون واسه اثبات این ادعا، روی اشخاصی که تازگیا عمل جراحی چاقی انجام داده بودن، آزمایشاتی انجام داد. واسه این منظور، تصاویری از غذاهای ساده به این افراد نشون داده شد. کسائی که پس از جراحی، موفقیت کمتری هم جهت با لاغری کسب کرده بودن، پس دیدن عکسا ذهنشون به سرعت هوس غذا کرد. این در حالی بود که دسته دوم، یعنی کسائی که جراحی لاغری رو با موفقیت گذرونده بودن، بعد از دیدن تصاویر، هیچ حسی به غذاها پیدا نکردن.

این آزمایش نشون میده که غذا هم می تونه خاصیت اعتیادگونه داشته باشه.

لازمه اشاره کنیم که بین پرخوری عصبی و پرخوری عادی فرق زیادی هست. در پرخوری عادی، فرد با سرعت بسیار بالا، حجم خیلی از غذا رو می بلعد و هیچ کنترلی هم روی این رفتار نداره. البته ممکنه پس از زیاده روی کردن در مصرف غذا، دچار عذاب وجدان بشه.

اما در پرخوری عصبی، غذاخوردن از روی هوس انجام می شه و پس از اونم ممکنه هیچ پشیمونی یا عذاب وجدانی به فرد دست نده.

پرخوری عصبی و به وجود اومده به وسیله استرس وقتی نگران کننده هستش که فرد از روی هوس این کار رو بکنه، در حالی که هیچ کنترلی روی اون نداره. در این صورت، این رفتار می تونه به پرخوری بیمارگونه تبدیل شه.

یکی از راه های پیشگیری از دچار شدن به اینجور رفتار پرخطری، اینه که قبل از خوردن غذا یا خوراکی، به اون فکر کنین.

وقتی در نتیجه استرس، پرخوری می کنین، دچار احساسات منفی شده و شاید واسه رفع اون دست به دامن رفتار منفی و اشتباه دیگری بشوید. در این حالت، ذهن، افکار و رفتارای شما همه تحت تاثیر این قرار می گیرن که ممکنه نتیجه ناخوشایندی به دنبال داشته باشه.

نیاز به یادآوریه که حتی فکر کردن به غذا پس از انجام یه کار سخت هم به عنوان پرخوری به وجود اومده به وسیله استرس شناخته می شه. هر گونه مصرف غذا و خوراکی به دنبال احساسات منفی، عصبانیت، نگرانی، مشغله فکری و مشکلات روحی که در نتیجه گرسنگی جسمی نباشه، یه ساختار ناسالم آرامش بخش است که نتیجه های بدی در زندگی فرد به دنبال داره.

اگه به هر دلیلی نمی تونین بر این نوع ولع خوردن خود پیروز شدین، بهتره به جای مصرف غذاهای مضر، میوه و سبزیجات سالم استفاده کنین تا دست کم از عواقب ناراحت کننده اون مثل چاقی، دیابت یا فشارخون جلوگیری کرده باشین.

اما واسه شکست دادن ولعِ به وجود اومده به وسیله استرس، می تونین به کارای ساده ای مثل پیاده روی، تمیز کردن خونه یا تماس با دوستان بپردازید.

دکتر گودمن در این رابطه بیان داشته اگه پس از گذشت ۱۰ دقیقه هوس شما از بین رفت، ممکنه احساس گرسنگی شما عصبی بوده باشه. اما اگه بازم احساس گرسنگی داشته باشین، پس حتما بدنتون واقعا به خوردن غذا نیاز داره.

جالبه بدونین که پرخوری عصبی در هر حالت واسه سلامت فرد ضرر داره و هیچ گونه جنبه سلامتی به دنبال نداره.

اگه هر چند وقت یه بار و با فواصل وقتی طولانی، پس از تجربه عصبانیت یا ناراحتی دست به دامن غذا یا شیرینی جات میشین، خیلی جای نگرانی موجود نیس.

اما اگه انسانی عصبی بوده و واسه آرامش مشغله های فکری خود همیشه بستنی، شکلات، پیتزا، شیرینی و … مصرف می کنین، مهمترین مشکلی که خیلی زود به اون دچار میشین، چاقیه؛ که چاقی هم خود، نتیجه های ناخوشایندی داره و اینطوری، یه چرخه ناسالم در زندگی فرد ایجاد می شه.

واسه پیشگیری از آسیبایی که پرخوری به وجود اومده به وسیله استرس ایجاد می کنن، بهتره فعالیت فیزیکی داشته باشین. ورزش در حد تعادل می تونه به پایین آوردن هورمون کورتیزول در بدن کمک کنه.

استرس دراز مدت باعث می شه سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا بره. تحقیقات بسیاری نشون داده کورتیزول باعث تحریک به خوردن غذا در افراد می شه که بیشتر این غذاها رو هم خوراکیای چرب و شیرین تشکیل دادن.

جالبه بدونین، تو یه تحقیق مشخص شد خانمایی که هنگام استرس به فست فود روی میارن استرسشون کم می شه. دلیل اونم ترشح دوپامینیه که به واسطه خوردن این غذاها در مغز آزاد می شه. اما مشکل اینجاس که فرد واسه رسیدن به دوپامین باید مقدار زیادی غذا مصرف کنه که نتیجه اش پرخوری می شه.

در آخر هم اشاره کنیم اگه غذا خوردن پس از استرس تاثیر آرامش دهنده نداشت، آدم این کار رو انجام نمی داد. اما باید بدونین که خوردن فقط یه مسکن موقتیه؛ مثلا تو یه تحقیق مشخص شد که شکلات اخلاق افراد رو بهتر می کنه، اما فقط واسه ۳ دقیقه.

منبع/ما

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Theme BCF By aThemeArt - Proudly powered by WordPress .
BACK TO TOP