از بین برنده چربی سی ال ای در مقابل کارنیتین | اطلاعات دارویی

اسید لینولئیک ترکیبی (CLA)، یکی از چربیای لازمه که بیشتر در گوشت قرمز هست، و به چربی سوزی کمک یادی می کنه . از  طرف دیگه، کارنیتین جزو گروه آمینو اسیدهاست، که به  نابود کردن چربی داخل سلولای بدنتون کمک می کنه. پژوهشها، نشون دهنده تاثیر کم کارنیتین به عنوان یه چربی سوز دارن.

با وجود اینکه کارنیتین واسه حمل و نقل اسیدهای چرب، لازمه، اما توانایی بدن در تولید کارنیتین از راه سنتز آمینو اسیدهای دیگه، باعث شده تا کارنیتین غیر لازم حساب شه. بهرصوت یادتون باشه که قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، حتما با دکتر خود مشورت کنین.

اسید لینولئیک ترکیبی (CLA)

سی ال ای در گوشت و اجناس لبنی پیدا میشه، اما بیشتر از همه در گوشت قرمز میشه سراغش رو گرفت. سی ال ای نسبت به خیلی از چربیای دیگه دمای ذوب پایین تری داره، پس به عنوان یکی از منابعی شمرده می شه که بدن خیلی راحت از اون واسه تامین انرژی استفاده می کنه.

سی ال ای از طرف سازمانای دارو و غذا، به عنوان یه ماده بی خطر تشخیص داده شده. و اونطور که از تحقیقات جور واجور بر میاد، می تونه به افزایش توده عضلانی بدن، کاهش چربی، و حتی مقابله با سرطان کمک کنه.

مکملای سی ال ای

با وجود اینکه می تونین سی ال ای رو از گوشت و لبنیات دریافت کنین، اما اگه بخواین مقداری که واسه اثری قابل توجه روی بدنتون به اون نیاز دارین رو از رژیم غذایی تون تامین کنین، کاری بی معنیه. پس می تونین به سراغ مکملای سی ال ای برید.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد و در مجله «Journal of Nutrition» انتشار یافت، روشن ساخت که مصرف مکمل سی ال ای روی بدن تموم افراد حاضر در تحقیق اثر کاهش چربی بدن داشته. در بعضی موارد، در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد و در «Lipids» منتشر شد، حتی مصرف سی ال ای باعث کم شدن اندازه رشد تومورها هم شده.

کارنیتین

کارنیتین یه آمینو اسیده، و به شکل کلی به مقدار کافی از اون، به وسیله آمینو اسیدهای لیزین و متیونین در کبد و کلیه هاتون تولید می شه. از اونجایی که واسه مصرف روزانه تون به مقدار کافی از این آمینو اسید تولید می شه، کارنیتین در دسته آمینو اسیدهای لازم قرار نمی گیره.

هم اینکه کارنیتین در تموم منابع پروتئین کامل مثل گوشت و لبنیات پیدا میشه. کارنیتین در تنظیم جابجایی و تجزیه چربیا به عنوان انرژی درون سلولی نقشی لازم داره. و مگه در مواردی که شما دارای یه مشکل نادر باشین، نیاز به کارنیتین اضافه در برنامه غذایی خود ندارین.

مکملای کارنیتین

با وجود اینکه بیشتر کمپانیای تولید کننده مکملای ورزشی و غذایی، کارنیتین رو در دسته مکملای چربی سوز آورده ان، دلایل مبنی بر اثر چربی سوزی کارنیتین تقریبا صفره! در مورد اشخاصی که کمبود کارنیتین دارن، شاید مصرف مکمل کارنیتین تاثیری داشته باشه.

مثلا با افزایش سن شما، از توانایی پردازش و تولید آمینو اسیدها کم میشه، و ممکنه به خاطر همین بعضی از عملکردهای بیوشیمیایی بدن شما دچار مشکل شه. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شده و در مجله «American Journal of Clinical Nutrition» متشر گردید، در اینجور مریضایی، مصرف مکمل کارنیتین تاثیر خوبی داره، هم خستگی بدنی و هم ذهنی رو کم می کنه.

سی ال ای در مقایسه با کارنیتین

CLA به شما کمک می کنه تا چربی بسوزونین و عضله بسازین، در حالی که Carnitine کمکی نمیکنه. سی ال ای یه ضد التهاب قویه، اما کارنیتین نه. سی ال ای جزو آمینو اسیدهای لازمه، اما کارنیتین خیر. واقعا هیچ دلایلی مربوط به نیاز ما بر مصرف کارنیتین به هر دلیلی وجود نداره، مگه اینکه دارای شرایط خاص پزشکی باشین. وقتی که رژیم می گیرین، واسه اینکه مطمئن شید بجای از دست دادن بافت عضلانی، چربی می سوزونین، مصرف سی ال ای خیلی کمک می کنه.

منبع : fitnessmagazine.ir

پاسخی بگذارید

Your email address will not be published. Required fields are marked *.

*
*
You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Theme BCF By aThemeArt - Proudly powered by WordPress .
BACK TO TOP