فراموش کردن کینه و کدورت ها با ۱۲ راه حلی که باعث آرامش روان می شه 

 

ینه و کدورت بخشی از طبیعت هر انسانه. این احساس جون آدم رو از درون می خوره و درصورتی که کنترل نشه می تونه صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. البته آزادی از کینها کار آسون ای نیس و نیاز به سعی زیادی داره. اما زمانی که خود رو از کینها آزاد کنین، احساس باارزش بودن می کنین و می ببینن که واسه تون آسودگی خاطر داره. در این مطلب می خونین که چه جوری کینها به شما آسیب میزنن و چه راه حلایی واسه آزادشدن از اون هست.

دلایل ایجاد کینه و کدورت

اتفاقات زیادی ممکنه شما رو ناراحت کنه و باعث ایجاد حس شکایت، کینه و کدورت در شما شه. بی وفایی همسرتون، والدینی که مراقب شما نبودن، دوستان خوبی که از شما دور شدن، افرادی که در محیط کار به شما تحکم می کنن، درحالی که ممکنه از شما کوچیک تر باشن، جرائم و نظایر اونا می تونن مثل ی این عوامل باشن.

تأکید کردن بر آسیبی که از طرف مقابل دیده ایم می تونه به وسیله ای واسه احساس قدرت بیشتر در رابطه تبدیل شه. مثلا فردی که از همسرش آسیب دیده هر بار می تونه بگه: «ازم ناراحت هستی؟ یادت نیس خودت چیکار کردی و نظایر اون.»

هریس می گه: اگه به دلیل نبود اعتماد به شریک تون از اون فاصله بگیرین، روابط تون به جای عمیق تر و رضایت بخش تر شدن بدتر میشه، حتی اگه یکی از دو طرف پیشنهاد عذرخواهی بده و واقعا سعی کنه که در رفتارش تغییر بسازه، هیچ فرقی نداره.

یادتون باشه که کینه اثر بدی برروی سلامت روحی و جسمی تون داره. اگه همیشه به وقایع گذشته که شما رو آزار میدن فکر کنین و خشم و کینه رو از خودتون دور نکنین، جسم تون رو در وضعیت جنگ و فرار (یک واکنش فیزیولوژیکی به موقعیتای خطرناک) قرار میدید. هورمونایی که در این حالت آزاد می شن روی فشارخون تون اثر می ذاره، و تپش قلب تون رو بالا می بره. ذهن منفی و بی اعتماد شما روی بقیه روابط تون هم اثر می ذاره و به یه جور شما رو خرد می کنن.

۱۲ روش واسه فراموش کردن کینه و کدورتا

کینه و کدورتا در طول زمان رشد می کنن و ممکنه آزادی از شر اونا آسون نباشه. می تونین با استفاده از روشای زیر از شر کینهای خود خلاص شید. درغیر این صورت، می تونین به یک درمان گر مراجعه کنین.

۱. قبول کنین که آسیب دیده اید

با شما رفتار خوبی نشده و این یک واقعیته. چیزی رو که واسه تون اتفاق افتاده توضیح بدین و احساس تون در اون لحظه رو توضیح کنین. می تونین این خاطره رو در دفترچه خاطرات تون بنویسین یا یک نامه بنویسین، ولی هیچ وقت واسه شخصی که این کینه رو واسه تون ایجاد کرده ارسال نکنین. این روش، قدرتی باورنکردنی داره. خودتون رو در اون شرایط تجسم کنین و احساس خشم خود رو بگید و حقایق رو بگید. چه کارایی کردین تا از اون توهین یا اتفاق بد جلوگیری کنین؟ اونا رو بنویسین و اگه خوب بودن به خودتون امتیاز بدین.

مطلب مشابه :  فروش ثروث غیر چیه و چه مجازاتی داره؟ 

۲. تصمیم بگیرین که ببخشین

بخشیدن کسی که به شما آسیب زده، درواقع هدیه ایه که به خودتون میدید. این روش اصلا به این معنی نیس که شما اون توهین رو از یاد ببرین یا با اون شخص آشتی کنین. یا فردی که با شما رفتار بدی داشته مجبور کنین رفتارش رو اصلاح کنه. حتی ممکنه به این معنی باشه که خودتون رو واسه کاری که انجام دادین یا رفتاری که داشتین، ببخشین و سعی کنین که خودتون رو اصلاح کنین یا به یه جور اون موضوع رو جبران کنین.

۳. به یاد داشته باشین که بخشیدن به معنی صرف نظر نیس

پذیرش یک اتفاق به این معنی نیس که با اون موافق هستین. بعضی افراد به دنبال عدل و انصاف هستن، اما اگه نتونن اونو خیلی آسون به دست بیارن، می خوان با جنگ این کار رو بکنن. این افراد فکر می کنن اگه این کار رو نکنن، ممکنه فرد مجرم پیروز شه، اما درواقع پذیرش به این معنیه که «من هیچوقت به گذشته برنمی گردم، ولی از اون عبرت می گیرم تا آینده بهتری رو بسازم».

۴. از خودتون بپرسید «چرا؟»

خیلی از آدما از حس کینه توزی خودشون خسته می شن و میدونن که مانع از رشد و تکامل اونا می شه. بااین حال، اگه نتونن به درستی احساس خود رو مدیریت کنن، این شکایتا به احساسی کهنه تبدیل می شه و آخرسر به احساسی تهدیدکننده تبدیل میشه. اونا به طور عادی (چون در وجودشون نهادینه شده) به دنبال اتفاقات مشکل دار می گردن و میگن «ببین چه اتفاقی واسه من افتاده». شما باید از خودتون بپرسید که چرا این کینه و کدورتا به سراغ تون اومده و کم کم کینها رو کنار بذارین و جای خالی اونو با احساس سلامتی و شادی پر کنین.

۵. موقعیتای بهتر رو درنظر بگیرین

 

به دنبال فایدهایی باشین که از بخشیدن بقیه و آزاد کردن کینها به دست میارید. بیشتر افرادی که آرامش ذهن دارن، انرژیایی که در بین ناراحتیا و شکایتای دائمی از دست رفته، حس آزادی و توان بازسازی اعتماد ازدست رفته رو دوباره به دست میارن.

۶. اجازه ندین که خشم شما رو محدود کنه

حتی بدترین اشتباهات و جرمای وحشتناک هم بخشیده می شن. مثلا هریس می گه: «رفتار افرادی که پس از حادثه تیراندازی در کلیسای محله کشیش نشین کارولینای جنوبی به کلیسا می اومدن، منو واقعا تحت اثر قرار داد. اونا آشکارا توضیح می دادن که تیرانداز رو بخشیده ان. معمولا افراد بخشنده حتی واسه اینجور جنایتکارانی طلب مغفرت می کنن. اونا می خوان عدالت واسه اونا اجرا شه، اما واسه آرامش خودشون اونا رو در درون شون می بخشن».

۷. به عکس العملا توجه کنین

دوستان صمیمی و شریک زندگی معمولا شنوندهای خوبی هستن که می تونین دردهایی که از کینه و کدورتای گذشته داشتین، واسه شون تعریف کنین. زمانی که این افراد به شما یادآوری می کنن که باید شرایط تون رو عوض کنین، بهتره به حرف شون گوش کنین و تصمیم بگیرین تا راه و راه جدیدی پیدا کنین.

مطلب مشابه :  فروش شخصی چیه و چه اهمیتی داره؟

۸. بحث رو عوض کنین

اگه همیشه محرم اسرار کسی هستین که دوستش دارین ولی اون فردی کینه جوه، می تونین کمی بیشتر تحقیق کنین و ببینین چرا این فرد باید در گذشته زندگی کنه و همیشه گذشته رو به یاد آورد. اما اگه خسته شدین و دیگر نمی خواهید ، رو راست با اون صحبت کنین. با مهربانی به اون بگید: «کافیه. دیگر نمی خوام بیشتر از این . انتظار ندارم که خودت رو تغییر بدهی ولی گوش دادن به حرفات روی خودم اثر بدی می ذاره و من باید مراقب خودم باشم.»

۹. تمرین آزادی رو انجام بدین

همدلی شرایط بخشش رو فراهم می کنه. شناختن افکار بقیه (مثل اینکه اونا هم نمی تونن مشکلات شون رو حل کنن یا واسه انجام علایق شخصی خود ناگزیر هستن که با شما مقابله کنن) کمک می کنه تا با قلب خود کنار بیایید. مثلا تجسم کنین که با یک طناب کلفت به شخصی که می خواید اونو ببخشین وصل شدین و بعد اجازه بدین تا این طناب آزاد شه. عبارات تأکیدی روزانه، نوشتن خاطرات روزانه، مراقبه یا بررسی همیشگی افکار و نگاه های روزانه هم می تونه به شما کمک کنه.

۱۰. حس قربونی بودن رو از بین ببرین

کولییر زنی رو به یاد میاره که سالیان متمادی از کودکی اش به خاطر داشتن مادری بی مسئولیت خشمگین بود. اون هر چیزی رو که در بزرگسالی براش اتفاق می افتاد رو به مسائل بین خودش و مادرش ربط می داد و اینجوری عقده هاش رو نگه می داشت و هیچوقت اونو نمی بخشید. اون فهمید که این فرد رنجیده (یعنی خودش) همیشه همراهش بوده. کم کم فهمید که انداختن همه تقصیرها گردن مادرش اصلا براش سودمند نبوده.

۱۱. خودتون رو در آغوش بگیرین

آزاد شدن از شر کینه و کدورتا باعث الهام و تغییر می شه و اینطوری یک فرد متفاوت ظاهر می شه؛ فردی که افکار، برخورد و احساس متفاوتی داره.

۱۲. بخشنده باشین

هریس همیشه مردم رو تشویق می کنه که به یه جور از بخشایش که خودش اونو «مورد لطف گذاشتن» می نامد، روی بیارن. واسه تمرین اون، باید بخششا رو یک جا در خودتون جمع کنین و آماده باشین، تا هر وقت در آینده یکی از افرادی که واسه تون مهمه رنجشی واسه تون به وجود آورد، (همسر، شریک زندگی، بچه، والدین یا حتی همکارتان) بتونین در برابر اون آمادگی داشته باشین.

هنگامی که از همین حالا آماده باشیم تا بقیه رو واسه توهینایی که ممکنه درآینده بکنن ببخشیم، از جمع شدن کینها جلوگیری می کنیم.