
هزینههای توزیع و فروش و اداری و عمومی
تولید محصولات و ارائه خدمات به مشتریان در زمان معین و کسب درآمد و تحمل هزینهای که در بلندمدت سود معقولی را برای شرکت داشته باشد، هدف اصلی واحد تجاری است. برای این منظور مدیران در مرحله برنامهریزی خود که از وظایف آنها بهشمار میرود، نیاز به پیشبینی هزینهها و پیشبینی سود دارند. در واقع میتوان تغییرات هزینه را بهوسیله تغییرات درآمد فروش از طریق ارتباط هزینه با درآمد تبیین نمود. اکثر مطالعات انجام شده در بررسی ساختار هزینه در بخش صنعت تمامی عوامل تولیدی را درون یک تابع مد نظر قرار داد و سپس به بررسی رابطه بین این عوامل پرداختهاند. از دیدگاه حسابداری اصولاً هزینهها با توجه به ماهیت اقلام هزینه (ساخت و تجاری)، دوره حسابداری (سرمایهای و جاری)، حجم فعالیت (ثابت و متغیر) و ارتباط با محصول (بهای اولیه و تبدیل) مورد بررسی قرار میگیرند. اقلام هزینه با توجه به ماهیت آنها به دو دسته هزینههای ساخت و هزینههای تجاری تقسیم میشوند. هزینههای ساخت شامل هزینه مواد اولیه، هزینه حقوق و دستمزد و هزینه سربار میباشند. در این تحقیق هزينه هاي ساخت و هزینههای تجاری (تحت عنوان هزینههای عمومی، اداری، توزیع و فروش) بهعنوان متغیرهای تحقیق به شمار آمدهاند. در خصوص ارتباط بین درآمد فروش و هزینههای اداری، فروش، عمومی و توزیع، بحث چسبندگی هزینهها مطرح میشود. چسبندگی هزینه یعنی: با افزایش در درآمد فروش، هزینه با سرعت بیشتری افزایش مییابد نسبت به زمانی که با کاهش درآمد فروش (معادل افزایش درآمد فروش) کاهش یابد.
به عنوان مثال: 10% افزایش درآمد فروش باعث میشود که هزینههای توزیع و فروش و اداری، بهمیزان 9 % افزایش یابد اما: 10% کاهش درآمد فروش باعث میشود که هزینههای توزیع و فروش و اداری، به میزان 8 % کاهش یابد.
